Brev
bange for min far
hej bb.
jeg er en pige på 12.
min far har et problem med sit tempramang. han kan blive sur over de mindste ting fx hvis han siger af jeg skal gå med hunden, og der går 5 min før jeg gør det, begynder han af true mig, med af dræb dem,
er mega bange for ham, når jeg er alene hjemme med ham, tør jeg ikke gå ud fra mit værelse,
tanken om af han bliver så sur af han kunne slå.
er virkelig bange…. HJÆLP!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak fordi du skriver ind. Det lyder slet ikke rart, det der sker i dit hjem. Og det er på ingen måde meningen, at man skal føle som du gør. Ens forældre skal derimod få en til at føle sig tryg og godt tilpas. Måske ved du det her, men i Danmark må forældre ikke slå deres børn, men skal derimod passe på dem.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på nogle forskellige ting. Er der nogen, der kender til, hvordan du har det? Hvor mange bor I sammen – hvis du har nogen søskende, hvordan har de det? Og hvad siger din mor til det hele?
Mit bedste råd til dig er at fortælle en voksen omkring din situation. Er der mon en voksen, som du føler dig tryg ved at snakke med – dette kan være en fra familien, en skolelærer eller en helt tredje person?
Jeg ved ikke, om du har tænkt tanken, men du skal vide, at det også er en mulighed ikke at bo med din far. Man kan ringe til kommunen og fortælle, at man ikke er tilfreds med at bo der, hvor man gør. Hvis man gør det, så skal de undersøge sagen. Hvis dette er noget, du ønsker, kan du få hjælp fra en bisidder her fra BørneTelefonen. En bisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, og kan være en rigtig god støtte. Hvis du har lyst kan du læse mere om bisidder her i boksen.
Er det muligt for dig at vide, hvornår I kommer til at være alene hjemme sammen? For så kan du måske undgå det ved at være hos en veninde. På den måde kan hverdagen måske for en tid blive bare en smule mere tålelig.
Jeg håber virkelig, du finder mod til at fortælle en voksen, hvordan du har det. Hvis du har brug for det, kan du også altid ringe til BørneTelefonen på 116111. Her sidder søde rådgivere klar til at hjælpe.
Venlig hilsen BørneTelefonen