Brev
Bange for min far
Kære Børnetelefonen,
Jeg er en pige på 15 år, og jeg har så mange problemer med min far. Jeg er bange for min far. Decideret bange.
Hver gang jeg ser ham er jeg urolig for om han vil slå mig eller lignende. Jeg har levet en barndom hvor jeg på ingen måde har følet noget kærlighed, omsorg eller lignende fra min far. Min far har fra jeg var 6-13 år drukket sig fuld hver aften og spillet computerspil.
De mange grunde som forklarer hvorfor jeg er bange for min far, er:
1. Da jeg var 7 år, opdagede mine forældre at min bror pjækkede fra skole over en kort periode, og min far reagerede herved ved at smadre ting i vores hus, råbe i 3 timer efter min bror og herefter storme ud af huset og var så væk i 2 timer uden at oplyse hvor han var.
2. Da mine forældre i 2010 blev skilt, da jeg var omkring 11 år, skulle min bror og mor ud og kigge på lejlighed, og da vi kun havde én familie bil sagde min bror at de blev nødt til at låne den.. Af en grund jeg aldrig helt har kunnet forstået bliver min far så voldsomt sur, at han begynder at tage kvælertag på min bror, og holder ham op mod væggen med armen mod hans hals.. Min bror var 18 år på daværende tidspunkt.
3. Der er mange flere grunde, men disse 2 grunde er det jeg husker mest tydeligt. Jeg lever hver dag i frygt for at blive slået, psykisk overfaldet m.m.
Min far vil nu også tvinge mig på efterskole, hvor jeg har fortalt ham at det kan han ikke, eftersom han hverken har mit eller min mors samtykke til det. Han siger, at min mor er enig i at jeg skal på efterskole, men det er hun virkelig på ingen måde, og jeg forstår ikke dette. Jeg ved godt I ikke kan hjælpe mig på dette punkt, men jeg synes det er meget vigtigt for sagen.
Jeg har virkelig på ingen måde lyst til at bo hos min far, og jeg kan ikke leve længere med denne frygt, og jeg har efterhånden et par gange overvejet selvmord, og har cuttet for at få aflastning på mine problemer.
Jeg vil ikke have denne livsstil længere, og jeg har prøvet at sige jeg gerne vil flytte hjem til min mor på fuldtid, men det er der INGEN tale om. Og jeg er ret sikker på, at jeg i min alder gerne må bestemme hvem jeg bor hjemme hos.
Jeg føler ikke jeg har nogen anden udvej end at kontakte Statsforvaltningen, men jeg er virkelig skræmt, og bange for hvordan min far vil reagere. Jeg håber I vil kunne hjælpe mig med at finde en løsning, for alt dette er simpelthen for meget at leve med..
Knus mig..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive et brev til os om din situation hos din far, og at du har besluttet, at du vil forsøge at ændre på dit liv. Og det er et meget bedre valg end at skade dig selv. De episoder, du beskriver, har været voldsomme oplevelser for dig, og de har sat sig i dig, så du er utryg og bange for din far. Det er slet ikke i orden, for alle børn har ret til at være trygge i deres familie.
Indtil du er 18 år, er det dine forældre, der bestemmer, hvor du skal bo og hvordan samværet med den anden forældre skal være. Men du har ret til at blive hørt. Hvis dine forældre ikke kan blive enige om bopæl og samvær, er det Statsforvaltningen, der afgør det. Begge forældre kan henvende sig til Statsforvaltningen, og det kan børn på 10 år og derover også.
Så du har ret i, at du godt selv kan henvende dig til Statsforvaltningen med dit ønske. Via dette link: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-initiativret-børn kan du læse om denne initiativret, som det hedder med et svært ord. Der er også et brev, du kan udfylde og sende, hvis du ønsker det. Det er en måde til at for fortalt Statsforvaltningen om, hvordan du går og har det og fortælle om dit ønske om udelukkende at være hos din mor. Du kan også skrive du er bange for din fars reaktion, så Statsforvaltningen er opmærksomme på dette.
Du skriver, at du er bange og skræmt over, hvordan din far vil reagere. Det kan jeg godt forstå, når jeg læser om de oplevelser, du har haft gennem din barndom. Du skriver ikke så meget om, hvad din mor mener, men jeg går ud fra, at du har snakket med din mor om dit ønske om at bo hos hende. Når nu du er bange for, hvordan din far vil reagere, var det måske en idé, at du beder hende om at  henvende sig til Statsforvaltningen. På den måde bliver lidt af presset taget fra dig, og måske vil din far reagere lidt anderledes over for dig.
Hvis du ikke kan få din mor til at støtte dig, er der måske en anden i familien, du kan hente hjælp hos, eller du kan måske snakke med en god lærer om din familiesituation og din utryghed. Du kan evt. starte en samtale ved at vise det rigtig gode brev, du har skrevet. Jeg tænker, at det kan blive hårdt for dig at stå alene med ansvaret for den proces, der skal i gang for at ændre din bopæl, derfor foreslår jeg, at du prøver at få lidt voksenstøtte.
I Børns Vilkår kan vi hjælpe dig ved, at du får en bisidder. Det er en fagperson, der kan hjælpe og støtte dig ved møder med myndigheder som f.eks. ved en børnesamtale i Statsforvaltningen eller Socialforvaltningen. Bisidderen kan også fortælle dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning på www.bornetelefonen.dk/bisidder. Hvis du ønsker en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte og hjælpe dig videre.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.