Bange for min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive et brev til os om din situation hos din far, og at du har besluttet, at du vil forsøge at ændre på dit liv. Og det er et meget bedre valg end at skade dig selv. De episoder, du beskriver, har været voldsomme oplevelser for dig, og de har sat sig i dig, så du er utryg og bange for din far. Det er slet ikke i orden, for alle børn har ret til at være trygge i deres familie.

Indtil du er 18 år, er det dine forældre, der bestemmer, hvor du skal bo og hvordan samværet med den anden forældre skal være. Men du har ret til at blive hørt. Hvis dine forældre ikke kan blive enige om bopæl og samvær, er det Statsforvaltningen, der afgør det. Begge forældre kan henvende sig til Statsforvaltningen, og det kan børn på 10 år og derover også.

Så du har ret i, at du godt selv kan henvende dig til Statsforvaltningen med dit ønske. Via dette link: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-initiativret-børn kan du læse om denne initiativret, som det hedder med et svært ord. Der er også et brev, du kan udfylde og sende, hvis du ønsker det. Det er en måde til at for fortalt Statsforvaltningen om, hvordan du går og har det og fortælle om dit ønske om udelukkende at være hos din mor. Du kan også skrive du er bange for din fars reaktion, så Statsforvaltningen er opmærksomme på dette.

Du skriver, at du er bange og skræmt over, hvordan din far vil reagere. Det kan jeg godt forstå, når jeg læser om de oplevelser, du har haft gennem din barndom. Du skriver ikke så meget om, hvad din mor mener, men jeg går ud fra, at du har snakket med din mor om dit ønske om at bo hos hende. Når nu du er bange for, hvordan din far vil reagere, var det måske en idé, at du beder hende om at  henvende sig til Statsforvaltningen. På den måde bliver lidt af presset taget fra dig, og måske vil din far reagere lidt anderledes over for dig.

Hvis du ikke kan få din mor til at støtte dig, er der måske en anden i familien, du kan hente hjælp hos, eller du kan måske snakke med en god lærer om din familiesituation og din utryghed. Du kan evt. starte en samtale ved at vise det rigtig gode brev, du har skrevet. Jeg tænker, at det kan blive hårdt for dig at stå alene med ansvaret for den proces, der skal i gang for at ændre din bopæl, derfor foreslår jeg, at du prøver at få lidt voksenstøtte.

I Børns Vilkår kan vi hjælpe dig ved, at du får en bisidder. Det er en fagperson, der kan hjælpe og støtte dig ved møder med myndigheder som f.eks. ved en børnesamtale i Statsforvaltningen eller Socialforvaltningen. Bisidderen kan også fortælle dig om dine rettigheder. Du kan læse mere om vores bisidderordning på www.bornetelefonen.dk/bisidder. Hvis du ønsker en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte og hjælpe dig videre.

Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)