Brev
Bange for min far
hej
Jeg er en pige på 16 år. Jeg føler mig egentligt lidt mærkelig fordi jeg skriver herind, men har virkelig brug for det.
Jeg har sidste år været igennem både spiseforstyrrelse og deprission. Men det hele er meget bedre igen!
Her for 2 uger siden, opførte min kæreste sig ret underligt overfor mig, og det samme gjorde min bedste veninde, jeg tænker egentligt ikke så meget mere over det, indtil jeg nogen timer efter får en video af hende, hvor hun ligger ved siden af ham, uden tøj på.
Jeg føler mig knust. At miste de to man elsker mest på et split sekund…
ik nok med det, så her den anden dag, blev jeg tvunget med på camping, bare en enkelt nat, med mine forældre. Der har været meget diskution om hvor vidt jeg skulle med, for jeg mener altså ikke at andre 16 årige gider med deres forældre på camping.
Men jaja, jeg tog med.
Jeg lagde egentligt bare og så film, og valgte at gå tideligt i seng, fordi jeg havde en del tømmermænd.
Min far havde ikke været der hele aftenen, og min mor sad og arbejdede.
Men min far kommer så hjem, lige til at jeg vil sove.
Han ligger sig så ved siden af mig, hvor jeg vender mig om, med ryggen til ham, fordi jeg egentligt bare gerne vil sove. Han tager hårdt fat i mig, og river mig rundt. Jeg beder ham lade vær fordi jeg gerne bare vil sove, men han begynder at råbe. Jeg siger så “la nu vær far, du stinker af øl” og han siger “tillykke med det du lugter af snus”
min mor er her gået ud for at lufte min hund.
Jeg bliver ked af det, fordi han begynder at råbe jeg er syg i hovedet og fejler noget. Han vil ikke kendes ved mig, det kun fordi han er nød til det han gør det, og derefter giver han mig en knytnæve lige i hovedet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg føler mig virkelig alene.
Min mor ved det godt, men hun gør ikke noget, fordi han siger til hende det ikke passer, og siger til mig at han pander mig en igen, hvis jeg siger noget andet til hende.
hilsen en 16 årig pige
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Du skal slet ikke føle dig mærkelig, fordi du skriver til BørneTelefonen. Du skal faktisk være stolt. Stolt over at du handler og beder om hjælp. Det er stærkt gået.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du er blevet bange for din far. Mon han tidligere har været voldelig overfor dig?
Det lyder jo til, at det gik ret galt den aften på camping. At blive slået i hovedet med en knytnæve er voldsomt. Det er fysisk vold.
Det er også voldsomt at få at vide, at ens far ikke vil kendes ved en. Og at man er syg i hovedet. Det er psykisk vold.
Og det må have været så hårdt for dig at høre – særligt fordi du jo lige nu også føler dig forladt af både din veninde og kæreste. Du havde nok trængt til knus og omsorg i stedet.
Du fortæller, at du har talt med din mor om det. Men at hun ikke gør noget ved det.
Din far har også sagt, at han vil slå dig igen, hvis du siger mere.
Mon I har talt sammen om det flere gange end blot den aften? Det lyder til, at din far måske var fuld, da I var på camping. Og selvom det overhovedet ikke er en undskyldning, så kan det have påvirket ham. Sådan at han vil være nemmere at tale med, når han er ædru?
Det er ret vigtigt, at det ikke sker igen. At leve i en familie med vold er skadeligt for ens trivsel og udvikling. Det er ulovligt at slå sine børn. Og det ved dine forældre godt.
Din mor har ikke reageret på det, du har sagt. Derfor er hun måske også bange for din far? Eller også kan hun bare slet ikke kende den side af ham, hvis han ikke tidligere har været voldelig?
Alligevel har hun pligt til at sørge for, at du har det godt og er sikker. Derfor vil jeg foreslå dig, at du får hjælp fra en anden voksen – måske også til at tale med din mor igen.
Måske har du en god lærer, du kan tale med? Det kan også være en venindes mor eller far. Eller en fra familien.
Den voksne kan hjælpe dig med at få snakken med din mor – så hun forstår, at der skal gøres noget i forhold til din far.
Hvis din far ikke normalt opfører sig så voldsomt – så er en snak og et undskyld til dig måske nok? Du får nok brug for at mærke, at han fortryder og tager ansvar for det, der skete. Og så tænker jeg, at du skal kunne mærke, at det ikke vil ske igen.
Hvis din far reagerer med vold og trusler ofte, så skal han have hjælp. Eller du skal have hjælp til at blive beskyttet mod volden.
Her vil kommunen kunne hjælpe. De ved rigtig meget om, hvordan man støtter familier og børn, der lever i vold.
Du kan starte med at ringe til dem anonymt og høre, hvad du kan gøre. De har et telefonnummer, man bare kan ringe til uden at sige, hvem man er. Du finder nummeret på din kommunes hjemmeside. Det hedder Anonym rådgivning.
Hvis du tænker, at det kunne være godt med hjælpen fra kommunen, så skal du på et tidspunkt vælge at fortælle, hvem du er. Måske kunne det være rart at have en voksen som støtte med til det?
Her på BørneTelefonen har vi det, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan tage med til møder på kommunen. Bisidderen bliver din personlige støtte, som hjælper dig med at forstå det, som din sagsbehandler fortæller dig om rettigheder og muligheder for hjælp.
Du kan se mere om vores bisidderordning her – jeg tror, det kunne være en rigtig god støtte for dig.
Jeg tænker også, at du kunne have glæde af at læse mere og se film om det at være udsat for vold. Det kan du på Bryd Tavshedens hjemmesiden. Her kan du også ringe og få en snak om den hjælp, både du og din familie kan få.
Jeg håber, at mit svar vil hjælpe og støtte dig til at søge mere hjælp. Ring endelig til vores bisidderafdeling på 35555559, hvis du vil høre mere om, hvordan de kan hjælpe dig.
Og du må også altid skrive eller ringe 116111 til BørneTelefonen igen – det er kun godt, at du rækker ud efter hjælp.
Mange tanker til dig og kærlig hilsen fra
BørneTelefonen