Bange for kræft

Hej jeg er en 12 årig pige som har lidt støre bryster end andre og jeg er altid bange for at få bryst kræft fordi tit er mine bryster ømme ved min menstruation og jeg mærker næsten altid efter en knude. Men siger også til min mor hvis jeg er øm. Men jeg siger ikke at jeg er bange for bryst kræft syntes du jeg skal sige det eller ?

Håber du vil svare hilsen mig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du
Mange tak for dit brev, hvor du skriver om noget, som rigtig mange piger og kvinder, kan nikke genkendende til. Jeg kan forstå, at du er meget opmærksom på din krop og det synes jeg er godt, men jeg tænker, at dine tanker helst ikke skal udvikle sig til stor bekymring.

Du er i din begyndende pubertet og din krop vil i de næste år ændre sig. Du vil få mere kvindelige former og dine bryster og dit humør, vil påvirkes af din hormonproduktion, det er blandt andet derfor dine bryster føles ømme, når du skal have din menstruation.

Brystkræft er en sygdom, der rammer voksne kvinder, så jeg tror slet ikke du behøver at bekymre dig, men jeg synes, det er rigtig godt, at du taler med din mor om dine fornemmelser, det du oplever og føler. Du spørger, om du skal fortælle din mor om din bekymring og ja det synes jeg, du skal prøve.Det tror jeg godt, din mor vil kunne forstå, for som jeg skrev før, så er dine tanker og din bekymring for brystkræft noget rigtig mange kvinder kender til.

Hvis du ikke føler,at det hjælper dig, så er du meget velkommen til at skrive eller ringe hertil.
Mange kærlige tanker BørneBrevkassen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.