Brev
Bange for kræft
Hej BB.
Jeg er blevet ret nervøs for om kræft er arveligt.
Min farmor døde af kræft og nu er min momor ved at dø af kræft. Jeg kan ikke besøge min mormor da hun bor i et andet land.
Min mor rejser i påsken for at besøge hende. Min mormor har næsten ikke mere energi.
Hun kan næsten ikke tale så jeg kan ikke ringe til hende
Nu sidder kræft i mine tanker hele tiden.
Jeg vil ikke dø af kræft som min farmor og mormor.
Hilsen A
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Mange tak for dit brev.
Det gør mig ondt at høre, at din farmor er død og din mormor er syg.
Kræft kan godt være arveligt. Men, det er en lav procentdel der er det. De fleste kræfttilfælde skyldes et samspil mellem miljø, livsstil og arvelige forhold.
Så selvom der er nogle i din familie der har kræft, er det bestemt ikke ensbetydende med at du får det.
Jeg tror, at det er naturligt at tænke på kræft, når du kender nogen der har det/har haft det. og det er forståeligt at det fylder meget. Det kan fylde ens tanker meget, når man begynder at kende til sådan noget som død og sygdom, fordi det kommer tæt på.
For at dine tanker om kræft ikke fylder for meget, tror jeg at det kunne være godt, hvis du talte med nogen om hvordan du går og har det. Måske en fra din familie? Din mor eller din far? De vil også kunne hjælpe dig med, at svare på nogle af de spørgsmål du har. Det kan også være en god ven. Måske en, der har prøvet det samme?
Jeg tænker også på, om du måske kan du skrive et brev til din mormor, som din mor kan læse op for hende, når hun besøger hende? Det kan også være på en e-mail, hvis hun nu er taget afsted. Det kan være, at din far kan hjælpe dig med, at skrive den?
Jeg håber, at du kan finde en god balance, i de tanker du gå med. Det er selvfølgelig helt naturligt, at du bekymrer dig og at du er ked af det. Men samtidig, skal det ikke fylde det hele og give dig ondt i maven. Jeg vil tro, at det kan hjælp dig, at tale med nogle af de voksne om det.
Bedste hilsner BørneTelefonen