Bange for hans død..

Hej:-)
Jeg er en pige på 12 år, med et måske ikke så stort problem, men ønsker aligevel at løse det. Jeg har en kat som hedder p…., jeg elsker ham utrolig højt, men hver gang han går udenfor så er jeg altid bange for at han bliver kørt ned eller skadet.

Jeg oplevede for at par uger siden at han først kom hjem meget sent om aftnen som han normalt ikke gør, den dag gik jeg rundt næsten heledagen og var bekymret, jeg græd et par gange når min mor ike så det og bad til gud om at han skulle komme hjem i god behold. Jeg er ikke specielt kristen, men alligevel gør jeg det fordi jeg tror det hjælper.

Den første kat jeg havde P…. den fik vi da jeg blev født og mine forældre stadig bode sammen. 1½ år efter blev mine forældre skilt, da jeg så blev omkring 6 måtte vi nød til at aflive den fordi den ikke havde det så godt, jeg var knust – jeg elskede den kat, selvom den altid rev mig. Et stykke tid efter fik vi en kat der hed P…, men et år efter blev den kørt ned af en bil og jeg var SÅ ked af det.

Så vi vi så to nye kattekillinger, en der hed p…. og en der hed p…. (Den jeg stadig har) men så blev p…. også kørt over og lige siden har jeg været bange for at det skulle ske for p….. Jeg har flere gange ikke rigtig ville lukke ham og og når jeg så lukkede ham ud gik vi bare sammen i haven fordi jeg var bange for at han skal blive kørt ned..

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal give slip på den tanke at han måske bliver kørt ned. Jeg ved godt han er en klog kat, men er bange for hans død.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig,

Tak for dit brev, hvor du beskriver en problematik, som jeg tænker rigtig mange mennesker kender. Nemlig det, at når vi elsker et menneske eller et dyr, så kan det være næsten ubærligt, at miste personen eller kæledyret.

Det gør ondt at miste, og for nogen er det måske det nemmeste, ikke at binde sig til / ikke at elske igen. Nogle mennesker vælger ikke at elske nogen, fordi de er bange for at miste. Det tror jeg ikke du vil vælge, da jeg kan se, at du holder rigtig meget af din kat.

Jeg kan godt forstå, at du er blevet bange for, at der skal ske din kat noget, da du flere gange tidligere har prøvet at miste en kat.

Som jeg læser dit brev, lyder det som om, at du ikke helt ved, hvordan du skal give slip på dine bekymringer. Mon det er rigtigt forstået..?

Jeg tænker ikke, at jeg kan give dig noget entydigt svar på, hvordan du kan blive mindre bekymret... Men måske du skulle prøve at vende dine bekymringer til noget godt..?

Måske er det et tegn på sundhed, når du har de bekymringer? Måske er det normalt og sundt at bekymre sig for ens kære? Måske er det meget naturligt, at vi frygter at miste, dem vi elsker?

Jeg tænker, dine bekymringerne for at miste, viser hvor stor en kærlighed, du har til din kat, og det må da siges at være smukt. Hvis du ikke havde en kat, som du elskede, så kunne du slippe for bekymringerne. Men er det det du vil?

Måske skal du øve dig i at slappe af og fortælle/ vise din kat, at du elsker den. Sætte pris på, at du har været heldig at have en dejlig klog kat. Jeg tænker, du ikke må lade dine bekymringer og bange tanker styre dit liv.

Prøv at se på dig selv, som en heldig pige, der lever sammen med en dejlig kat. En kat som du også er nødt til ind imellem at give frihed til at være en udendørs kat.

Husk du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe til Børnetelefonen på 111 116.

Kærlige tanker BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.