Brev
Bange for fremtiden
Hej
jeg er en pige på 11 start 12. jeg har brug for hjælp.
Næste hver nat kan jeg ikke sove og derfor bilver jeg meget tætte, det er fordi jeg er bange for mange ting fx. Død, sygdom osv.
Jeg vånde om morgen og tænke lidt på alt det der. Men jeg sige hele tiden til mig selv at jeg skal leve livet men det er svært.
Så komme jeg i skole og da tænke jeg ikke så meget på det kun når fx. Vi har om 2. Verdenskrig så blev jeg ked af det.
Når jeg kom hjem fra skole tænke jeg hele tiden på det og meget om aftenen.
Jeg har sagt det til min mor og far og jeg overveje at sige det til min lære.
Vil i være søde og hjælpe mig.
Kærlig hilsen MIG
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 12 år
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om de tanker, der gør dig bange.
Du er ikke den eneste
Mange børn og unge går og tænker en masse over tingene og bliver også bange for en masse, for verden er jo stadig så kæmpestor og uopdaget, når man ikke har prøvet at stå på egne ben endnu. Og det har man naturligvis ikke i din alder.
At tale om tingene hjælper
Jeg er meget glad for at høre, at du har talt med dine forældre om det, for det er meget vigtigt, at man får alle de bange tanker ud af kroppen, så de ikke bliver hængende og vokser sig større. Derfor synes jeg også, at det er en rigtig god idé at tale med din lærer om det.
Nogle gange er det nemlig ikke nok at tale med sine forældre, selvom det er dem, der ofte kender én bedst. Det kan være rigtig rart og hjælpsomt at høre, hvad andre tænker og har af erfaringer. Og måske har din lærer kendt andre børn, der har haft det som dig, så hun/han ved, hvad der skal til for at hjælpe dig.
Veninder og venner kan hjælpe
Nogle gange er det også rart at tale med et andet barn om de ting, der går én på, for måske har nogle af dine venner/veninder det ligesom dig. Og bare det at føle, at man ikke er den eneste, kan være en stor hjælp. For som nævnt ovenover, så er du ikke den eneste.
Man kan hjælpe sig selv
Samtidig med at du taler med andre om det, kan du også hjælpe dig selv. Det kan du fx gøre ved at lave en liste over, hvad du hellere vil tænke på, når de bange tanker kommer. På den måde kan du distrahere dig selv til at tænke på noget andet, når du føler dig oversvømmet af bange tanker. Har du prøvet det?
Det kunne fx være at huske alle tabellerne eller alle pige- eller drengenavne, der begynder med A og derefter med B og så videre. Det kunne også være en sangtekst, en liste over de sødeste dyr i verden eller den rækkefølge du ville placere farverne i, hvis du skulle starte med den flotteste. Nogle gange skal der ikke så meget til for at distrahere sig selv. Du kunne jo prøve.
BørneTelefonen kan hjælpe
Hvis du også har brug for at tale med andre end dine forældre, din lærer og dine venner, så kan du altid kontakte BørneTelefonen.
Det kan du gøre på telefon, sms eller chat. Det er gratis, og du er anonym. Det er vigtigt at tale meget om tingene, når man har det skidt med noget, så ring eller skriv endelig. Vi vil rigtig gerne tale med dig og hjælpe dig.
At få hjælp, hvis intet andet hjælper
Hvis man får det sådan, at de bange tanker bliver ved med at komme og ikke går væk eller måske endda bliver værre, selvom man snakker med andre om det og prøver at hjælpe sig selv,  så kan man få hjælp af en psykolog.
Det kan din lærer hjælpe dig med, for som på alle andre skoler i Danmark, så har din skole også en skolepsykolog, der kan hjælpe de børn, der har det svært med noget.
Og det er ikke noget, resten af din klasse behøver vide noget om. På den måde skal du ikke være bange for, at andre begynder at tænke, at der er noget galt med dig. For det er der ikke. Du skal bare have lidt hjælp og støtte til at komme igennem en periode med mange tanker.
Stort held og lykke med det. Jeg er sikker på, at det nok skal gå over.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.