Bange for ebola

Hey børnetelefon.

Håber på hjælp.

Har lige hørt ebola har måske ramt Sverige. Og det er tæt på Danmark.

Er bekymret for at det rammer Danmark.

Hvad skal jeg gøre.

Hilsen xxxx

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære xxx,

Tak for dit brev. Godt at du har skrevet om Ebola. Jeg kan læse, at det bekymrer dig lige nu, og det kan jeg godt forstå, for det er en rigtig grim virus.

Det er rigtig grimt at læse og høre om sygdomme som Ebola. Det er helt normalt, at man bliver utryg og bekymret, som du skriver. Det er en følelse, som du deler med rigtigt mange - både børn og voksne.

Jeg tænker, at det første, man skal prøve at tænke, er, hvordan smitter den. Selvom man ikke ved så meget, er der skrevet lidt om smitte. Ebolavirus smitter fra menneske til menneske, men først når personen har symptomer. Virus overføres gennem kontakt med inficerede kropsvæsker. Det kan være spyt, blod, sæd, sved og opkast, og man smittes oftest ved direkte kontakt med en smittet person.

Det kan nogle gange være en hjælp at vide noget om en farlig sygdom - det kan give lidt ro. Det er også vigtigt at dele sine tanker med andre, så man kan få sat ord på den bekymring, som er inde i en. Kunne du snakke med dine forældre om, hvad du tænker om Ebola, så I sammen kunne følge med i den viden, som du har. Mange oplever, at det giver ro at dele sine tanker med andre, og jeg tænker, det har du brug for lige nu.

Måske kunne du snakke med din lærer om det i skolen. Det kan være, at der er andre i din klasse, som har den samme helt naturlige bekymring over for Ebola, som du har, men ikke har det samme mod til at stå frem som dig. Det kan tit være godt at høre, hvad andre på ens alder tænker og føler og rigtig godt, hvis en voksen kan være med i snakken.

Du kan også ringe til Børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.

Jeg håber, du bliver mere tryg omkring ebola og med viden, kan man blive tryg og forhåbentligt se, at du ikke er i risiko for at blive smittet.

Mange kærlige tanker fra

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.