Bange for drengen fra min klasse.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Tak for dit brev. Flot at du har skrevet. Det lyder ikke til at være særlig rart for dig henne i skolen lige nu.

Du spørger, om du har gjort det rigtige? Det synes jeg bestemt, du har ved at vise ham, at du bliver sur og irriteret, som du skriver. På den måde har du fortalt ham, at det ikke er i orden, at han opfører sig på den måde. Men det lader ikke til, at det har hjulpet, og det er bestemt ikke i orden, at han bliver ved at opføre sig, som han gør.

Det er dejligt at læse, at dine klassekammerater bakker dig op og forsøger at få ham til at stoppe. Men når han heller ikke lytter til dem og bare fortsætter, så tænker jeg, at nu skal der hjælp til fra en voksen. Kunne det tænkes, at du fortalte det til din klasselærer eller en anden lærer, du har tillid til? Ville du mon kunne fortælle til dem, hvad han gør, og hvad det gør ved dig? Du kunne f.eks. bruge brevet til os at snakke ud fra.

Det er skolens pligt i samarbejde med eleverne at skabe trygge rammer og mobbefri skole. Det er ikke altid let for læreren at se, hvad der sker i frikvarteret, så derfor er det vigtigt at fortælle dem det, ellers har de ikke en chance for at gøre noget ved det.

Hvis du synes, det er for svært for dig at snakke med læreren alene, kan du måske få en af dine forældre med til at hjælpe dig eller få dine forældre til at ringe til læreren? Måske hjælper du andre i klassen, der også har det svært med ham, men ikke har haft det samme mod som dig...

Måske kunne det også være en hjælp for dig at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.