Brev
Bange for det overnaturlige.
Kære Børnetelefonen.
Jeg kan rigtig godt lide at se horror-film og spøgelsesudsendelser.
Jeg har set alle Paranormal Activity-filmene, som skulle være verdens mest uhyggelige film. Jeg synes det er rigtig sjovt og spændende og se, men når der bliver aften og jeg skal sove, fortryder jeg at jeg har set det.
Jeg bliver bange hvis bare der er en lille lyd. Jeg tør ikke gå på toilettet alene om natten. Og jeg tør heller ikke at gå ud i køkkenet efter et glas vand. Jeg er virkelig bange for at se noget, jeg bestemt ikke har lyst til at se i virkeligheden!
Jeg håber rigtig meget, at I kan hjælpe mig.
Knus.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du.
Det kan være svært at finde balancen mellem hvad der er rigtig spændende og hvad der bliver for spændende og går hen og bliver uhyggeligt.. det tror jeg mange mennesker genkender. Man bliver grebet af det, mens man sidder og ser filmen, men når man så ligger alene, det er mørkt udenfor og fjernsynet er slukket igen, så kan det virke helt anderledes. Nogle gange når vores hjerner ikke at reagere, mens oplevelsen er i gang, men først nogle timer efter, det bliver en forsinket reaktion, som oftest kommer, når vi skal til at sove og der er faldet ro over kroppen.
Det er måske det, der sker for dig, at du synes, det er sjovt og spændende, mens filmen er tændt, men når hjernen så får ro til at bearbejde, hvad det egentlig var den så, så bliver det alligevel for meget og kan komme til udtryk ved at du bliver bange for ting, som du normalt ikke engang ville tænke over, kan du følge mig?
Og når man først bliver bange for mørket og for hvad der kan gemme sig, så er det som om ens fantasi bare løber af sted og kan forestille sig de vildeste ting.
Det vanskelige ved lige netop disse film er også, at det ikke bare er zombier og klamme figurer, hvor man ved, at der er et normalt menneske inde bagved.. Så vidt jeg ved, beskæftiger disse film sig med det, man kan kalde for overnaturlige fænomener, hvilket for eksempel er ånder og spøgelser. Og det særlige ved lige præcis det, er at ingen mennesker kan bevise, at der enten findes eller ikke findes overnaturlige væsener og fænomener. De fleste mennesker har flere perioder i løbet af deres liv, hvor de forholder sig til det og finder deres egen holdning i det – og måske skal man se det som en del af vores udvikling, at vi tænker over hvad der findes mellem himmel og jord og hvordan vi forholder os til det? Men det kan skabe en utryghed og der, tænker jeg, at det er vigtigt, at vi hver især skåner os selv for påvirkninger, som egentlig gør os bange og utrygge. Og måske er disse film bare alt for uhyggelige for dig? Det har ikke nødvendigvis noget med alder at gøre, hvad man bliver bange for, men når du oplever de reaktioner fra dig selv, tænker jeg, at du kan se det som et tegn på, at du har brug for en pause fra disse påvirkninger, som for eksempel de film du nævner.
Du kan også vælge at blive ved at se filmene og i en eller grad acceptere, at du så oplever at blive bange for nogle ting og nogle forskellige situationer. Men det er måske at presse dig selv og dine tanker unødvendigt?
En anden mulighed er at blive ved at se filmene, men samtidig tage en beslutning om, at hvis du skal tisse om natten, så gør du det og lige sådan i andre situationer, hvor du lige nu oplever at være bange. Forestil dig rummene du skal gå igennem i fuld solskin og at du går sammen med en veninde. Du ved med din fornuft, at der ikke er noget at være bange for, men det kan godt kræve lidt at overbevise dine følelser om det. Lige så stille vil du måske opleve, at du er lidt mindre bange og måske have en følelse af, at det mere er dig end følelserne som bestemmer!
Du kan jo lave dit eget lille forsøg... prøv at undgå de film og lignende ting i en periode og se om det hjælper dig til at blive mindre bange. Du skal bare være opmærksom på, at det kan tage lang tid før sådan nogle tanker er bearbejdet og ude af systemet.
Det blev et langt svar, jeg håber, du har haft tålmodighed til at læse det færdigt. Jeg håber, at du har fået lidt flere tanker at sætte på din situation!
Håber du finder den rigtige løsning for dig,
Hilsner BørneTelefonen