Brev
Bange for dem jeg går i klasse med!
Kære brevkasse!
Jeg hved ikke hvorfor men jeg er så bange for at snakke med dem jeg går i klasse med.
Jeg tør ikke sige noget til nogle, jeg tør ikke engang spørge om der er nogle der vil være i gruppe med mig når vi skal arbejde sammen. Jeg vil bare gerne vide hvorfor jeg er så bange for at snakke med dem jeg går i klasse med?
Der er nogle gange hvor de spørger mig om noget, men jeg siger bare det ved jeg ikke, selvom jeg ved det.
Jeg er træt af at være så bange for dem. Og vil bare gerne vide hvad der er galt med mig!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 15 år,
Jeg kan godt forstå, at du er træt af det er sådan. For det kræver enormt meget energi at være bange, og det forhindrer dig i en masse dejlige ting sammen med andre.
Noget af det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er om du altid har haft det sådan? Eller om det er noget der pludselig er kommet? Måske noget der langsomt har vokset sig større og større? Måske er der en hård tone i klassen og nogen, der gør grin med andre - så kan man godt blive usikker på, at man bliver udsat for det. Og derfor ike tør at sige noget.
Jeg tænker også på, om det kun er i skolen og ift. klassekammeraterne, du oplever at være bange, uden helt at vide hvorfor? Eller om der også er andre steder eller situationer, hvor du kan få det sådan?
Nogen børn, unge og voksne, der oplever at være bange på den måde du beskriver, har det man kan kalde social usikkerhed eller angst. Det betyder, at deres hjerne spiller dem et puds, så de bliver bange også selvom, der egentlig ikke er grund til det. Heldigvis kan man få hjælp. Blandt andet ved at tale med nogen, og lære nogle teknikker, man kan bruge når man oplever, man begynder at blive bange.
Andre der oplever at være bange, på den måde du beskriver, er meget generte. Så generte at de ikke kan sige noget, når de er sammen med andre. Det kan man heldigvis også få hjælp til.
Jeg ved ikke, hvorfor du oplever at blive bange i skolen med dine klassekammerater. Måske er det en af de ting jeg har nævnt ovenfor. Måske er der en helt tredje grund.
Men du skal selvfølgelig have hjælp. Hjælp til at finde ud af hvorfor du har det, som du har det lige nu. Og hjælp til at få det bedre. Derfor er der voksne, som skal sørge for, at du får den rette hjælp.
Ved dine forældre eller lærer, hvordan du har det? Har du talt med andre om det? Eller skal du først lige overveje hvem du vil fortælle eller skrive det til – og hvordan?
Mit forslag til dig er, at du fortæller dine forældre hvordan du har det. Måske kan du starte med, at vise dem dit brev og mit svar? Så kan I sammen finde ud af, at tale med din lærer eller din læge. På den måde kan I starte med, at finde ud af, hvorfor du har det som du har det lige nu. Og på den måde finde ud af, hvordan du bedst muligt kan få det bedre.
Dine forældre er også meget velkommen til at ringe til os på Forældretelefonen 35555557. Det kan nemlig også være svært for dem at vide, hvad der er det bedste at gøre for at hjælpe og støtte dig.
Hvis du ikke kan tale med dine forældre om det, så tænk over hvilken voksen du så kan fortælle det til. Den voksne vil også kunne hjælpe med at tale med dine forældre eller din læge.
Jeg håber du kan bruge mit svar? Ellers så ring eller skriv til os på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at finde den bedste måde for dig.
Et stort og kærligt kram til dig
BørneTelefonen