Brev
bange for at være alene
hej jeg er en pige på 10 år, jeg er bange for at være alene.
jeg bliver bange hvis jeg er med mine forældre ude og handle og de spørger om jeg ikke vil hente et eller andet i den anden ende af butikken, jeg bliver bange og kigger KONSTANT om der kommer nogen når jeg er alene hjemme og jeg er bange for alle sådan nogle ting.
jeg er så træt af aldrig at kunne gøre noget uden at tænke på alle de ting der kunne ske, jeg har prøvet at tage mig sammen men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. hjælp!
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Hvor er du bare sej, at du skriver herind til Brevkassen og beder om hjælp. Det er der faktisk mange, der ville være bange for. For det kan være svært at sætte ord på det, som man synes er svært. Så det er rigtig godt gået!
Det er faktisk meget almindeligt, at man i din alder har perioder, hvor man er mere bange. Det hører med til den udvikling, som du er i. Man begynder nemlig at forstå, at der er flere ting, man skal selv. Og man begynder også at forstå og høre, om flere af de ting, som kan gøre en bange og utryg. Da man var mindre, var ens forældre der jo næsten hele tiden og man vidste slet ikke, hvad det betød at være bange.
Det er meget forskelligt, hvad man bliver bange for, og hvor meget det fylder. Det lyder som om, at det fylder for dig og at du gerne vil have hjælp til, at det bliver anderledes.
Har du mon talt med dine forældre om, at du tænker på alle de ting, der kan ske? Det er vigtigt, at de ved, hvordan du har det og hvornår du bliver bange. Ens forældre kan ofte være en god støtte, når man ikke ved, hvad man skal gøre. Og hvis man går alene med de bange tanker, så vil de ofte vokse sig større. Det er vigtigt, at de lytter til dig og forstår, hvad det gør ved dig. Tror du, at du kan tale med dem, på en måde og på et tidspunkt, som ville føles rart?
Du kan måske læse lidt på vores hjemmeside om at være bange og utryg. Her står der en masse gode råd, man kan læse andre breve om at være bange fra både Brevkassen og Børn Hjælper Børn. Og så findes der blandt andet en rigtig god guide til at finde ro. Her kan man lave sin helt egen plan, som man kan bruge, når man bliver utryg. Det kan være, at du kan lave sådan en sammen med dine forældre. Så kan de støtte dig i, at følge planen når det bliver svært. Du kan læse på siden her: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst
Jeg håber, at du kan tage endnu et sejt og stort skidt og tale med dine forældre om, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp til de bange tanker.
De bedste hilsner, BørneTelefonen