Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Bange for at sove

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Mange tak for dit fine og detaljerede brev, og tak for din søde kommentar til os på Børnetelefonen. Du forklarer meget levende hvordan du har det om natten. Det er rigtig modigt og vigtigt at du får talt ud om det, for det lyder meget ubehageligt. 

Som du selv siger, har du brug for hjælp. Og det var et godt første skridt, at skrive til os. Du gør det helt rigtige ved at sige højt, at du ikke vil være bange mere. 

Jeg vil råde dig til at gå til dine forældre. Også selvom det kan være svært at få det sagt. Men at du har mareridt og oplever søvnparalyse, er på ingen måde din fejl, og det er ikke noget du skal klare helt alene. Du har allerede forklaret meget flot til mig hvordan du har det, så jeg tænker at du måske kunne gøre det samme til dine forældre? Du kan skrive et brev til dem, eller måske endda vise dem dette brev, og mit svar. 

Som jeg læser det, er du allerede på en forsigtig måde i gang med at vise din familie hvad du døjer med, når du viser dem den dokumentar du fandt. Og det ser jeg lidt som et tegn på, at du egentlig gerne vil have deres støtte. Det er faktisk dine forældres ansvar, at du har det godt og trygt derhjemme, så jeg håber at de kan hjælpe, og at I sammen kan få noget hjælp til at komme af med dine ubehagelige oplevelser om natten. Hvilken hjælp du får, kan jeg ikke sige med sikkerhed. Men det kunne fx være samtaler med en psykolog, eller hjælp til at skabe nye rutiner omkring din søvn. 

Mit forslag er, at I starter med at gå til din læge, som kan hjælpe dig videre.

Det er så fint at du tager fat i dit problem, for det må være så svært at være bange for at sove. Jeg synes du lyder som en pige, der er rigtig dygtig til at beskrive sine følelser og oplevelser. Og jeg håber du vil bruge de evner til at gå videre med det her til dine forældre.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat