Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Bange for at præsentere, hvad skal jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er helt normalt, at man kan blive så nervøs, at man ikke kan styre det, bliver panikslagen og kommer til at græde, når man skal til en prøve eller skal fremlægge. Det må du endelig ikke hade dig selv for!
Du er bestemt ikke den eneste. Der er rigtig mange, der har stået i nøjagtig samme situation.

Først og fremmest sker det måske fordi du bliver mere og mere bevidst om, at du kommer tættere og tættere på afgangsprøverne. Du har ikke længere "næste år" til at gøre noget bedre. Det er nu, det gælder.
Mange unge får det sådan op mod en prøve eller fremlæggelse eller afslutning på noget, og det er ikke blevet bedre af, at samfundet stiller højere og højere krav til, at unge mennesker meget tidligt skal vide, hvad de vil. Men gå ikke i panik over det. Du skal helt sikkert nok lykkes uanset hvad!

For at undgå at blive så nervøs, at du ikke kan styre det, kan det være en god idé at lave noget fysisk aktivt lige inden, du skal fremlægge. Det vil sige, at du fx kunne spurte en tur rundt om skolen eller slå på en boksepude eller noget andet for på den måde at få adrenalinen ud af kroppen. Den fungerer nemlig som en slags energiophobning, der sitrer og er ved at "eksplodere", så man slet ikke kan holde sig selv i ro eller samle tankerne. Derfor skal du have energien ud af kroppen.

Og så er det vigtigt, at du får talt med dine lærere om det, så de kan hjælpe dig til at føle dig tryg, når du skal fremlægge.
Det vil også være en god idé at tale med skolepsykologen, som kan give dig nogle redskaber til, hvordan du hjælper dig selv, når panikken dukker op.

Prøv også at stille dig selv spørgsmålet: "Hvad er det værste, der kan ske?"
Svaret vil nok være: "At jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige" eller "At det ikke går så godt."
Her skal du huske, at ingen af delene er livstruende, og at verden stadig står. Så værre er det heller ikke. 
Det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige, men det er altid godt at trække tingene ned, så man ikke får skabt en katastrofefrygt, som gør tingene værre. Forstår du?

Stort held og lykke med det. Du skal nok klare det!

Kh BørneTelefonen

 

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat