Bange for at gå i skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Mange tak for dit fine brev om at være bange for at komme i skole. Hvor er det godt du skriver herind, når du går og har så mange tanker. Jeg kan virkelig godt forstå, at det fylder meget især nu, hvor skolerne åbner mere og du skal være fysisk tilstede i skolen.

Det tror jeg rigtig mange børn og unge kan genkende her i denne tid. Men som jeg forstår dit brev, har du en ekstra udfordring, fordi du ikke har været i klassen så længe som de andre. Og jeg kan godt forstå, at det bliver endnu sværere, fordi du har haft meget fravær pga. hovedpine.

Jeg kan godt følge, hvor svært det er at tænke på at skulle starte igen, når du ikke rigtigt kender dem fra din klasse og derfor ikke ved hvordan du skal snakke med dem. Det svarer lidt til at skulle starte i en ny klasse én gang til. Og det kan jeg virkelig godt forstå, at du er usikker på.

Men det er godt at høre, at du aldrig er blevet mobbet og ikke har andre dårlige oplevelser med skolen. Det er et godt udgangspunkt. Man kan dog sagtens føle det svært at komme i skole alligevel.

Jeg har talt med mange børn og unge som har haft en sygdom, der har betydet længere fravær fra skolen. De fortæller, at det har fyldt så meget, at der ikke har været overskud til at være social med de andre i klassen. Og slet ikke energi til at lære nogle nye at kende. Er det mon noget du kan genkende?

Hvis det er, så skal du vide, at det er helt almindeligt, at det kræver utrolig meget overskud at lære nye mennesker at kende. Og når resten af klassen kender hinanden i forvejen, bliver det ikke nemmere.

Tit er det sådan, at når man er bange for noget, så bliver det sværere for hver gang man prøver og det ikke lykkes. Man kan komme til at blokere og så bliver man endnu mere bange for at prøve igen. Er det også sådan du har oplevet det?

Hvis det er tilfældet, så kan det være du har brug for hjælp til at bryde det mønster. Det skal nemlig være rart og trygt for alle at være i skolen. Og både lærere og skolen har faktisk et ansvar for, at det kan lade sig gøre.

Mon du har fortalt dine forældre, hvor bange du er for at komme i skole igen? Kunne det mon være en mulighed for dig at tale med dem om, at du ikke rigtigt føler du kender de andre i klassen endnu?

Det kan være I sammen kan skrive en besked på Aula til din klasselærer og forklare, hvordan du har det. Måske kan det hjælpe dine lærere til at planlægge aktiviteter, der sætter jer sammen på nye måder, så du kan lære de andre at kende. Dine lærere ved jo ikke, hvad du tænker og har brug for. Hvad synes du om den idé?

Det kan også være der er en anden lærer på skolen du har tillid til, som I kan skrive til. Jeg ved at mange har haft glæde af denne skriveguide  skriv det til nogen

For når man har det sådan, at man ikke har lyst til at komme i skole, lige meget hvad grunden er, så er det nemlig bedst at løse det i samarbejde mellem skole og hjem. Her kan både lærerne, sundhedsplejersken og evt skolepsykologen hjælpe dig, sammen med dine forældre.

Jeg tænker også, at længerevarende hovedpine sagtens kan sætte en dæmper på humøret. Ja, man kan måske føle sig næsten deprimeret eller meget alene. Derfor vil jeg også gerne give dig den idé med, at du og dine forældre prøver at tale med hospitalet eller jeres egen læge om hjælp til at klare de svære følelser, der følger med det at have været syg i længere tid.

For når man har opbygget en frygt for noget, så kan det være, at det fx er en psykolog, der vil være rigtig god til at hjælpe med at bryde ud af frygten og aleneheden.

Din egen læges nummer står på dit sygesikringskort, og du kan faktisk selv bestille en tid, men du kan også tage dine forældre med, eller I kan kontakte hovedpineafdelingen på sygehuset.

Til din læge kan du sige: “Jeg har fået en angst for at komme i skole. Jeg vil rigtig gerne have hjælp til at få det bedre, for jeg tror ikke, jeg kan løse det alene.”

Mon du synes, det kunne være værd at prøve?

Jeg synes du har vist et stort overskud ved at skrive herind. Det viser, at du er i stand til at bede om hjælp og at du håber på, at det kan blive bedre. Det er en meget vigtig drivkraft i livet.

Jeg håber at du vil finde lidt flere kræfter frem og tale med dine forældre om, hvordan I kan kontakte skolen, så du kan få hjælp til at have det godt med at komme i skole igen.

Du kan også altid skrive herind igen eller ringe til BørneTelefonen på 1116111 hvis du har brug for at tale med en voksen herinde fra.

Jeg håber mine råd kan hjælpe dig lidt på vej. Ønsker dig alt det bedste fremover.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.