Bange for at gå i skole

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige, 12 år.

Hvor er det bare godt, at du nu skriver til os på BørneTelefonen og på den måde får delt dine tanker og følelser.

Så kan det være, at du måske ikke føler dig så alene med dine tanker og følelser.

Det må bestemt ikke være rart for dig at føle angst for at tage i skole. Det at gå i skole er en stor del af ens hverdag og også fremtid

Du skriver,  at du har gode venner på din skole, hvilket er godt at høre. Hold endelig fast i dine gode venskaber.

Jeg ved ikke om, der er nogen voksne, der hjælper dig med at blive mere tryg ved at komme i skole?

Når man mærker angst, så har man brug for hjælp til at få ro på igen. Og det kan være fra nogle voksne, som ved hvad man kan gøre for at få det ok med at komme i skole.

Måske har dine forældre og lærere også brug for at vide, hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt.

Det ville være godt, hvis I snakker med lægen om, hvordan du har det. Så lægen kan fortælle om den hjælp, som du har ret til at få. Det kan være, at der er nogle muligheder for at få hjælp til at få det godt.

I nogle kommuner har man mulighed for at komme med i et forløb, hvor man lærer at tackle angsten, så den ikke bestemmer det hele. Nogle steder hedder forløbet, Cool Kids og nogle gange hedder det noget andet.

Måske ved lægen hvad det hedder i jeres kommune, eller også er der måske en skolepsykolog, som kan fortælle om det. Det kan også være, skolepsykologen kan hjælpe dig med tackle angsten.

Jeg tror, at det ville være en stor støtte for dig, hvis dine forældre kunne fortælle dine lærere om, hvordan du har det. Og hvordan de kan hjælpe dig i skolen.

Kunne du måske snakke med dine forældre om at gå til lægen eller ringe til skolepsykologen i kommunen (PPR – afdelingen)?

Så I kan finde ud af, hvilken hjælp der er mulig?

Måske kunne du vise dem mit svar til dig, så de kan se, at du gerne vil have hjælp?

Når du oplever, at du får den støtte og hjælp, som du har behov for, vil du nok også føle dig mere tryg ved at klare en skoledag.

Jeg håber, at du er klar til at snakke med dine forældre om, hvorfor du ikke vil i skole. Og du har brug for hjælp til at få det bedre.

Du er meget velkomme til at ringe eller skrive til os på 116111, hvis du har brug for at snakke mere med os.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.