Brev
Bange for at gå i gymnasiet og gå ud af folkeskolen
Hej Brevkassen
Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse.
Jeg skal snart have årsprøve og er mega nervøs, men det er ikke derfor, jeg skriver dette brev.
Jeg er bange for at gå i 9.klasse med tanken om at det er det sidste år med venner, lærerene og skolen. Jeg synes at jeg har et godt forhold mellem mine lærere og er bange for at “miste”.
Desuden føles det også som om at skolen er min sutteklud, og jeg er bange for at jeg på sidste skoledag kommer til tude ( jeg græder let, når jeg skal sige farvel til noget der har stor betydning i mit liv.)
Jeg heller ikke hvordan eksamen kommer til reagere. (mener jeg har eksamensangst) Men det jeg er mest bange for at miste er mine venner.
Jeg har ikke nogen personer, jeg kan gå til, når jeg er ked af det. Jeg er lidt bagud i udviklingen og er den laveste, men ved ikke om det er derfor. Jeg er i bund og grund bange for at miste kontakten til min klasse.
Når jeg så kommer i gymnasie, er jeg bange for at få nye venner, mange lektier, lærerene og skolen.
Det kan godt være at det er lidt fjollet af en 8. klasser, men hvordan skal jeg håndtere det i løbet af 9.?
Hilsen den bange
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Jeg synes, det er rigtig fint, at du allerede nu kan mærke, at det kan blive svært at sige farvel til din velkendte skole og dine venner. Når du har et helt år til at forberede dig, kan du jo prøve at sørge for, at overgangen bliver så skånsom som mulig for dig.
Allerførst har jeg lyst til at sige til dig, at jeg er ret sikker på, at du ikke er alene med dine bekymringer. Der er formentlig nogle af dine klassekammerater, der også har det lidt svært ved tanken om at sige farvel til det kendte og goddag til det ukendte, men det kan godt være, at de fleste holder det for sig selv, fordi de måske synes det er lidt flovt og usejt. Det gør du heldigvis ikke, i hvert fald har du fået formuleret dine tanker i dit brev her. Jeg har selv oplevet mange skoleafslutninger, og jeg kan love dig, at hvis du kommer til at græde, bliver du ikke den eneste. Det er en meget berørende situation for både lærerne og eleverne, som kalder tårerne frem hos mange.
Jeg har forskellige forslag til dig om, hvad jeg tænker du kan gøre, som er godt for dig selv.
Du kunne tage emnet op i klassen, når I starter efter ferien, og f.eks. bede din klasselærer om en fælles snak om jeres tanker om det sidste skoleår sammen. Her vil du dels kunne fortælle om dine egne tanker, sådan som du har formuleret dem i dit brev, og du vil kunne høre de andres tanker. Det kan også være, at I kan snakke om, hvordan I kan sørge for at ses, efter at I er blevet spredt. Der er mange klasser, der laver aftaler om at ses en bestemt dag i året for at kunne holde fast i noget af det gamle velkendte.
Du kan også sørge for at lave aftaler med nogle af dine bedste venner/veninder i klassen om, at I skal ses stadigvæk. Det vil være til glæde for både dig og de andre.
Og så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt for dig, at du så vidt muligt sørger for, at du kommer til at følges med nogle af dine klassekammerater til gymnasiet. Det tror jeg, vil være en god tryghed for dig. Måske kan du snakke med dine forældre om det, så de kan kontakte klassekammeraternes forældre.
Med hensyn til din mulige eksamensangst, synes jeg, du skal snakke med din klasselærer om det. Måske kan han/hun hjælpe dig med nogle fif, eller måske kan du komme til at snakke med skolens psykolog . Du skal i hvert fald ikke gå alene med det, for så kommer ensomheden oveni.
Du skriver, at du ikke har nogen at snakke med , hvis du er ked af det. Derfor vil jeg opfordre dig til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten, hvis du har brug for at snakke med en rådgiver. Vi vil rigtig gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen