Bange for at gå i 8

Hej

jeg er virkelig bange for at gå i 8 klasse, fordi at her i 7 klasse klarer jeg mig ikke så godt, og jeg er dårlig for de fleste fag.

Jeg bliver også presset af mine lærer at jeg skal øve, men jeg kan overhovedet ikke.

Mine forældre vil have jeg skal gå i privatskole, men jeg har hørt det ikke gøre en forskel.

Jeg har også hørt at 8 klasse , der gælder der for alvor, og det er svære end 7 klasser.

Derfor nu er jeg bange for jeg ikke dur til at gå i 8 klasse, kan næsten ikke engang klare 7 klasse.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er det bare godt, at du skriver ind! Dén bekymring, som du beskriver, skal du heldigvis ikke gå alene med. Dén skal de voksne omkring dig hjælpe med at finde løsninger på.

Der kan være mange grunde til, at fagene i skolen bliver svære og at man får en følelser af, at man slet ikke kan noget som helst. Det kan ske for os alle. Det véd man godt i skolen og man véd noget om, hvordan man kan hjælpe eleverne videre og vise dem, at de kan mange flere ting end de selv tror. Dét ønsker jeg for dig, at du også oplever. Tænk på hvor meget du har lært siden du startede med at gå i skole....

Jeg foreslår, at du sammen med dine forældre tager en snak med din skole om, hvordan du tænker, så de voksne kan aftale med hinanden, hvordan de hver især kan hjælpe og støtte dig til at få det bedre og tænke gode tanker om dig selv.

Det kan være, at I kan undersøge, om der måske sker ting i dit liv, derhjemme eller med kammeraterne i skolen eller på skolen, som optager dine tanker og på den måde tager din energi væk fra fagene i skolen og lektielæsningen.

I kan også undersøge, hvilke fag, som du godt kan lide og som du har det fint med og hvilke fag, som nu er sværere end de plejer at være. Så kan I måske udfra dét komme lidt tættere på, hvilken hjælp, der kunne være god for dig. Skolen har faktisk en pligt til at undervise på en sådan måde, så hver elev kan indgå i undervisningen og få noget ud af det. Det er der nogle regler for, som skolen kender til og har pligt til at følge.

Der kunne også være den mulighed, at du kan få lektiestøtte, enten på skolen af en lærer eller af dine forældre, hvis I kan samarbejde om dette. Dét får masser af elever og jeg tror, det er en god metode for mange.

Dine tanker om privatskole kan tjekkes af i et møde imellem dig og dine forældre og skolelederen på dén privatskole, som dine forældre tænker på til dig. Der er som regel et møde, før en ny elev bliver skrevet ind i en privatskole. Dér vil man tale om, hvorfor man tænker, at ens barn skal gå på en privatskole og skolelederen vil sige noget om, hvordan han eller hun tænker, at barnet kan blive hjulpet, så skolegangen og barnets trivsel bliver bedre for barnet. Sådan et møde kan give dig et godt grundlag at tage en beslutning på.

Du har taget dine første skridt til at få en bedre skolegang ved at begynde at tale om det. Det er sejt og modigt gjort af dig!

Jeg kan høre, dine forældre vil hjælpe dig. Du kan overveje at vise dine forældre mit svar til dig. Det kan måske blive starten på en god snak imellem jer.

Måske er deres forslag om privatskole det rette for dig. Måske kan du få den nødvendige støtte på din nuværende skole. Dét må I blive kloge på, imens I undersøger mulighederne og taler sammen om, hvordan I tænker hver især.

Jeg håber, du kan høre, at du skal tro på, at tingene kan blive gode for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.