Bange for at blive som ham.

Hej. Jeg er en pige på 16 år.

Jeg meget bekymret og bange. Jeg ved ikke hvordan jeg kan skrive dette. Det er meget svært for mig.Men som sagt er jeg en pige på16 år.

Da jeg var 6 år blev jeg seksuelt misbrugt af min pædagog i min SFO. Det hele startede med at han var flink og rar mod mig. Han hjalp mig og var sød mod mig.

Jeg kan huske at han et par gange havde taget hånden ind under min bluse og rørt ved min mave og bryster.

Men senere en eftermiddag, da alle var gået hjem spurgte ham mig om jeg ikke ville op og sidde på hans skød.

Han trak mig derop og trak mine bukser ned. (Indholdet er redigeret af hensyn til vores yngste læsere. Rådgiveren har læst hele brevet)

Han fortalte mig at jeg jeg skulle holde min kæft og aldrig sige det til nogen. Ellers ville han dræbe min mor og far.

Jeg var rædselsslagen og holdt det hemmeligt i hele 10 år.

Det var først da jeg var indlagt på psyk, med depression at alle minderne kom op, at jeg fortalte om det til nogen.

Siden er der ikke rigtig sket noget, andet end jeg genoplever den dag det skete hver eneste dag.

Det der skræmmer mig og gør mig så ked af det og frustrere mig så meget, er at jeg har lagt mærke til at jeg er begyndt at interessere mig for små piger på den samme alder som jeg var dengang.
(Jeg har aldrig gjordt noget mod noget barn, kun beskidte tanker)

Jeg er bange for at jeg ender op med at blive som ham.

Jeg ved ikke hvad der sker for mig. Jeg skammer mig så utrolig meget og kan ikke rigtig finde en grund til livet mere.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du skal gøre præcis det, du gør nu, hvor du har skrevet et brev og fortalt om din situation, om dine tanker,  om din skam og om din frygt for dig selv. Måske kan du allerede mærke, at det har lettet dig lidt bare at skrive brevet. Når man går alene med så svære ting, kan det blive vanskeligt at finde en vej ud af det. Og så er det, at tanker om ikke at ønske livet kan dukke op.

Du har levet med din hemmelighed i 10 år, og nu er den dukket op til overfladen i forbindelse med en depression. Selv om det er hårdt, er det gode tegn for din fremtid, at det er kommet frem. Lige nu fylder overgrebet så meget i dig, at du får " beskidte" tanker, og bliver bange for dig selv.

Det er meget forskelligt, hvordan man reagerer på et overgreb, og for nogle kan det tage år, før de reagerer. Det er det, der er sket for dig. Det vigtige er at du reagerer nu, hvor du  er klar til at få hjælp. Du har du brug for samtaler med en psykolog, der kan hjælpe dig igennem, så du kan blive fri og igen få lyst til livet.

Jeg vil foreslå, at du henvender dig til Center for voldtægtsofre www.voldtaegt.dk hvor du kan se, hvilket behandlingssted, der er nærmest dig. Her kan du få tilbud om psykologsamtaler, og hvis du har lyst, kan du snakke med andre, der også har været udsat for overgreb.

Hvis du synes, det er svært selv at kontakte Centret, kan du f.eks. få hjælp fra din læge eller en anden, du har tiltro til.

Du er naturligvis også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten, hvis du har brug for at snakke yderligere med en rådgiver.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.