Brev
Bange for at blive smidt ud.
Hej
Jeg er en pige på 12 år, og er muslim.
Jeg har i flere måneder set videoer på youtube omkring Muslimer, som Rasmus paludan laver.
Hans videoer er ret disturbing og jeg bliver bange, især pga. De kommentarer der bliver skrevet. Jeg er stødt på flere kommentare der skriver at de er glade for at indvandrene snart ryger ud, og skal tilbage til deres hjemland.
Tanken om at skulle forlade det sted man var født og opvokset fra, eller at skulle forlade sine venner for at skulle bo i et fremmet land hvor man ikke kender nogle, gør mig ked af det.
Jeg har selv sammen med mine forældre besøgt mit hjemland, og det var slet ikke særligt rart at være der.
Jeg har altid været så taknemmelig for, at mine forældre har givet mig chancen for at leve i et land som dette, med en ordenlig skole og meget mere. jeg har altid haft det svært med hvordan folk tænker om mig også selv om de kommentarer ikke rigtigt er dedikeret til mig, så rammer det mig stadig, og nogle gange for det mig til at ønske at jeg ikke var muslim.
Jeg vil også indrømme at jeg også er en lille smule bange for Rasmus, da han også selv kan være lidt voldelig. Han har f.eks. Kastet bøger efter mindre børn, og jeg vil helst ikke stå face to face med sådan en mand. tror også i mit tilfælde at andre børn kan relatere.
Har Rasmus overhovedet ret til at smide os ud, eller kunne han få det snart?
Mvh. Pige på 12 år ://
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at se de videoer. Og at du bliver bange, når du læser kommentarerne og hører folk tale dårligt om muslimer.
Der findes desværre mennesker med alle mulige slags mærkelige meninger. Når du selv er muslim, er det klart, at du lytter lidt ekstra, når folk siger noget dårligt om muslimer. Heldigvis er det ikke alle, der er som Rasmus Paludan . Og der er rigtig mange, der er uenige med ham. Fordi der er så mange, der bliver sure over det, han siger, så lægger man også meget mærke til ham.
Han har ikke ret eller lov til at gøre noget som helst. Han stiller sig bare op og siger en masse grimme ting om andre mennesker. Han er advokat og har ikke noget med lovgivning at gøre og kan ikke bestemme noget i landet.
Jeg tænker at en mand som Rasmus Paludan også godt kan lide at provokere og få opmærksomhed ved at sige nogle ondskabsfulde ting. Det bedste man nok kan gøre er at ignorere ham, så han ikke får den opmærksomhed han gerne vil have.
At være muslim er bare en religion . Og det gør ikke mennesker anderledes end alle andre mennesker, der har andre religioner. Nogle gange er der nogen, der taler som om, der er en forskel. Jeg kan godt forstå, det ikke er rart at høre.
Du skriver , at du har det svært med, hvordan folk tænker om dig, fordi du er muslim. Det lyder som om, at det at være muslim bliver til noget negativt i dine øjne, fordi du hører andre tale negativt om muslimer?
Som regel er det det dem, som ikke kender noget til Islam eller kender nogen muslimer personligt, som siger negative ting om muslimer. Jeg kan godt forstå , atdu lægger mærke til, når folk siger den slags.
Måske er der nogle voksne, du kan tale med om det? Måske det kunne være en god ide at tale med din lærer om det? Du kunne fx vise din lærer dit brev her og mit svar? Så kunne I i klassen tale om, hvordan der bliver talt om muslimer. Måske der er andre i klassen, der har det som dig?
Mon dine forældre ved, at du bliver bange? Jeg tænker, at det kunne være en god ide at snakke med dem, når du føler dig utryg.
Du skriver , at du begynder at ønske,  at du ikke var muslim, fordi der er nogle mennesker der taler dårligt om det. Derfor kunne det måske være en god ide at prøve at finde nogle mennesker, som du ser op til, som også er muslimer.
Måske der findes nogle skuespillere, sangere eller nogle andre, som er muslimer, som du godt kan lide. Og som mange andre mennesker også kan lide? Eller måske der er nogen i din familie eller på din skole?
Jeg kan godt forstå, at  du ikke kan lide at nogen taler dårligt om din religion, og om mennesker de slet ikke kender. Måske du kan være med til at ændre det ved at sætte fokus på de gode sider ved Islam, og at muslimer også er helt almindelige mennesker som alle andre? jeg håber, din klasselærer, klasse og forældre vil være med til det. Og så håber jeg, at du får talt med nogle voksne om, hvordan du har det, så du  igen kan føle dig tryg.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen