Bange for at blive smidt ud.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at se de videoer. Og at du bliver bange, når du læser kommentarerne og hører folk tale dårligt om muslimer.

Der findes desværre mennesker med alle mulige slags mærkelige meninger. Når du selv er muslim, er det klart, at du lytter lidt ekstra, når folk siger noget dårligt om muslimer. Heldigvis er det ikke alle, der er som Rasmus Paludan . Og der er rigtig mange, der er uenige med ham. Fordi der er så mange, der bliver sure over det, han siger, så lægger man også meget mærke til ham.

Han har ikke ret eller lov til at gøre noget som helst. Han stiller sig bare op og siger en masse grimme ting om andre mennesker. Han er advokat og har ikke noget med lovgivning at gøre og kan ikke bestemme noget i landet.

Jeg tænker at en mand som Rasmus Paludan også godt kan lide at provokere og få opmærksomhed ved at sige nogle ondskabsfulde ting. Det bedste man nok kan gøre er at ignorere ham, så han ikke får den opmærksomhed han gerne vil have.

At være muslim er bare en religion . Og det gør ikke mennesker anderledes end alle andre mennesker, der har andre religioner. Nogle gange er der nogen, der taler som om, der er en forskel. Jeg kan godt forstå, det ikke er rart at høre.

Du skriver , at du har det svært med, hvordan folk tænker om dig, fordi du er muslim. Det lyder som om, at det at være muslim bliver til noget negativt i dine øjne, fordi du hører andre tale negativt om muslimer?

Som regel er det det dem, som ikke kender noget til Islam eller kender nogen muslimer personligt, som siger negative ting om muslimer. Jeg kan godt forstå , atdu lægger mærke til, når folk siger den slags.

Måske er der nogle voksne, du kan tale med om det? Måske det kunne være en god ide at tale med din lærer om det? Du kunne fx vise din lærer dit brev her og mit svar? Så kunne I i klassen tale om, hvordan der bliver talt om muslimer. Måske der er andre i klassen, der har det som dig?

Mon dine forældre ved, at du bliver bange? Jeg tænker, at det kunne være en god ide at snakke med dem, når du føler dig utryg.

Du skriver , at du begynder at ønske,  at du ikke var muslim, fordi der er nogle mennesker der taler dårligt om det. Derfor kunne det måske være en god ide at prøve at finde nogle mennesker, som du ser op til, som også er muslimer.

Måske der findes nogle skuespillere, sangere eller nogle andre, som er muslimer, som du godt kan lide. Og som mange andre mennesker også kan lide? Eller måske der er nogen i din familie eller på din skole?

Jeg kan godt forstå, at  du ikke kan lide at nogen taler dårligt om din religion, og om mennesker de slet ikke kender. Måske du kan være med til at ændre det ved at sætte fokus på de gode sider ved Islam, og at muslimer også er helt almindelige mennesker som alle andre? jeg håber, din klasselærer, klasse og forældre vil være med til det. Og så håber jeg, at du får talt med nogle voksne om, hvordan du har det, så du  igen kan føle dig tryg.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.