Brev
Bange for at blive ældre
Hej Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13 år, der på det seneste er begyndt at tænke meget over det at blive ældre. Af og til ville jeg bare ønske, at jeg kunne springe de næste par år over. Mit problemer er, at jeg er begyndt at tænke utrolig meget over hvordan jeg bliver når jeg bliver ældre.
Jeg har altid været lidt af en enspænder, og har aldrig rigtig været det sociale type. For et år siden startede jeg på en ny skole, og det tog mig flere måneder at åbne mig for folk. Når mine venner begynder at snakke om fester, alkohol osv. får jeg det rigtig dårligt med mig selv. Jeg er bange for, at jeg bliver rigtig asocial når jeg bliver ældre.
Det er svært at forklare, men jeg forsøger virkelig så godt jeg kan. Der er ikke rigtig nogle jeg kan snakke med, bortset fra en eneste ven jeg er rigtig tæt ved. Men hver gang jeg kommer ind på det emne, er jeg deprimeret og trist i flere timer og bliver oftest på mit værelse hvor jeg sidder og smågrædder.
Jeg er bange for at blive ældre og det der vil ske i mit liv. Er det normalt? Og er der noget jeg kan gøre for at lade være med at tænke på det? Jeg har det bare så dårligt med mig selv.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak, for dit brev. Hvor er det godt, du skriver, for det lyder ikke sjovt at gå rundt med de følelser du beskriver, når du ikke rigtig har nogen at snakke med det om. Jeg tænker faktisk, at der sidder andre unge, som vil kunne genkende nogle af dine tanker omkring det at blive ældre. Måske vil de (også) kunne bruge dine tanker og mit svar… Derfor tænker jeg også, at det er en naturlig ting at tænke over, hvordan det er at blive ældre og måske nervøs for, hvordan ens liv bliver.
Det er sådan, at der i din alder meget stor forskel på, hvilke interesser man har. Måske er der nogen i klassen, der stadig leger med Barbie, og andre er begyndt at interessere sig for drenge og snakke om alkohol… Det kan godt være svært at følge med, hvis man ikke har lyst at gå til fester, men i stedet hygge sig med film og popcorn fredag aften. Er det mon sådan du har det?
Hvis du bedst kan lide at være alene, kan jeg godt forstå, at du ikke har lyst til fester… Men når du skriver, du er en enspænder, og at du er bange for at blive asocial, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om du har lyst til at være mere sammen med de andre? Måske er du ikke helt klar til at åbne dig for alle… Du kan jo prøve bare at være med uden at sige så meget, og så mærke efter, hvem du har lyst til at tale med… Måske vil din ven, som du er tæt med, gerne være med til at lave noget. Tror du, det kunne være rart at tale med hende/ham om, hvordan du har det, før I tager afsted?
Det kan også være, at I to (og måske nogle andre fra klassen), har lyst at holde en videoaften en dag, hvor I ser film og snakker og hygger… Ville det være en mulighed for at lære de andre bedre at kende?
Gad vide, hvad det er, der gør, at du får det dårligt med dig selv, når de andre snakker om alkohol og fester… Er det mon fordi, du ikke har lyst eller føler dig klar? Måske kan du starte med at gå med til festerne uden at drikke alkohol… Ville du have lyst til det? (I øvrigt vil jeg lige nævne, at man anbefaler, at unge under 16 år ikke drikker alkohol.)
Jeg tror, at det vigtigt, at du holder fast i, hvad du har lyst (og er klar) til og ikke har lyst til… Hvis du kan finde ud af, hvad du har lyst til og hvornår, kan det være, det stopper med at fylde helt så meget, som det gør lige nu… Og så tænker jeg, at det kunne være rart for dig at få snakket med din ven om, at du går og bliver ked af det, når I snakker om bestemte emner. Måske kan hun/han kende dine tanker…? Eller fortælle om, hvordan hun/han ser på det at blive ældre…
Jeg håber, du får det bedre, og at du kan bruge mine tanker og forslag. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen eller skrive til BørneChatten, hvis du har brug for det…
Mange hilsner, BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.