Brev
Bange for angst eller sygdom
Hej.
Jeg er en 16-årig pige, som de seneste par måneder har haft en masse tanker kørende rundt i hovedet. Jeg har døjet meget med min astma, som efterhånden er blevet så slem, at jeg har åndenød selv i hvile.
Jeg har været til lægen mange gange, fået undersøgt min hals og mit hjerte, og har fået lungefunktionstests, og det virker til at de ikke rigtig kan finde ud af hvad der er galt med mig.
Nu er jeg pludselig begyndt at opleve en trykken/smerte i brystet, og det, at jeg ikke ved hvad der er galt med mig, gør mig meget utryg.
Jeg spekulerer tit på om jeg kan have en alvorlig sygdom – kræft elle hjertesvigt, eller noget i den stil, men jeg er også blevet bekymret for, om det måske kan være angst. Jeg oplever nemlig tit at føle mig meget urolig og anspændt, og ikke rigtig at kunne finde ro. I disse situationer blive mine symptomer (åndenød og smerter) også værre. Jeg begynder at tænke på døden og alvorlige sygdomme, og forestiller mig situationer hvor jeg bliver hentet i ambulance eller bliver indlagt på hospitalet.
Jeg skriver egentlig ikke til jer for at få et konkret svar, men mere fordi jeg også har brug for at høre nogle andres mening – kan det være angst? Jeg har fået endnu en tid ved lægen, men det er desværre først om en måned, og jeg kan godt mærke at jeg er en smule utålmodig, og har brug for at komme ud med nogle tanker.
Jeg håber at i kan hjælpe eller rådgive mig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år.
Jeg kan godt forstå, du bliver utryg, når du oplever de symptomer, som du beskriver. Du har haft astma i mange år, og nu oplever du, at din astma er blevet værre. Det har sat en masse tanker og spørgsmål i gang hos dig. Du er derfor i gang med at undersøge, hvad det er, der bla. gør at du har åndenød og trykken for brystet. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det at være bange eller angst er noget, vi alle oplever mange gange I vores liv. Det er ligeså naturligt som fx at være glad, ked af det eller vred.
Vi mennesker har brug for angsten. Den hjælper os, når vi er i en reel fare. Prøv at forestil dig, at du står foran en løve, hvordan tror du, at din krop vil reagere? Dine muskler vil spændes, din puls vil stige, og du vil begynde at trække vejret hurtigere. Din krop er ved at gøre sig klar til at flygte fra den farlige situation. Derfor giver det god mening, at vores kroppe reagerer sådan.
På samme måde kan det dog også føles, når man har angst. Man kan mærke, at der sker noget inde i kroppen, og det kan være med til at forstærke angsten.  Når man taler om, at lide af angst, så er det fx når man er bange for noget, som ikke er farligt eller når man er bange for noget bestemt, hvor man lader angsten styre ens handlinger og tanker.
Jeg kan høre, at du gør dig mange tanker og bekymringer. Det forstår jeg godt. Derfor synes jeg, det er klogt af dig, at du har en aftale med din læge. Og hvor er det stærkt gået af dig, at du bliver ved med at undersøge, hvordan du kan finde en løsning, så du får det bedre.
Jeg kan desværre ikke afgøre, om du har angst. Men du er rigtig god til at beskrive, hvordan du oplever din krop og dine tanker. Det er brugbart, når du skal mødes med din læge.
Jeg forstår godt, du synes ventetiden til lægen er lang. Indtil da vil jeg foreslå, at du fortsat vil dele dine tanker for det vil mindske ”trykket i dit hovedet.” Måske har du en i din familie eller i din vennekreds, som du også kan dele dine tanker med, så du ikke skal gå med dem alene. Det kan hjælpe dig at dele dem med andre på samme måde, som du har skrevet til os,
Her kan du også læse mere om, hvordan du selv kan få ro på dine tanker og vejrtrækningen.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen.