Brev

Bange for angst eller sygdom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Jeg kan godt forstå, du bliver utryg, når du oplever de symptomer, som du beskriver. Du har haft astma i mange år, og nu oplever du, at din astma er blevet værre. Det har sat en masse tanker og spørgsmål i gang hos dig. Du er derfor i gang med at undersøge, hvad det er, der bla. gør at du har åndenød og trykken for brystet. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.

Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det at være bange eller angst er noget, vi alle oplever mange gange I vores liv. Det er ligeså naturligt som fx at være glad, ked af det eller vred.

Vi mennesker har brug for angsten. Den hjælper os, når vi er i en reel fare. Prøv at forestil dig, at du står foran en løve, hvordan tror du, at din krop vil reagere? Dine muskler vil spændes, din puls vil stige, og du vil begynde at trække vejret hurtigere. Din krop er ved at gøre sig klar til at flygte fra den farlige situation. Derfor giver det god mening, at vores kroppe reagerer sådan.

På samme måde kan det dog også føles, når man har angst. Man kan mærke, at der sker noget inde i kroppen, og det kan være med til at forstærke angsten.  Når man taler om, at lide af angst, så er det fx når man er bange for noget, som ikke er farligt eller når man er bange for noget bestemt, hvor man lader angsten styre ens handlinger og tanker.

Jeg kan høre, at du gør dig mange tanker og bekymringer. Det forstår jeg godt. Derfor synes jeg, det er klogt af dig, at du har en aftale med din læge. Og hvor er det stærkt gået af dig, at du bliver ved med at undersøge, hvordan du kan finde en løsning, så du får det bedre.

Jeg kan desværre ikke afgøre, om du har angst. Men du er rigtig god til at beskrive, hvordan du oplever din krop og dine tanker. Det er brugbart, når du skal mødes med din læge.

Jeg forstår godt, du synes ventetiden til lægen er lang. Indtil da vil jeg foreslå, at du fortsat vil dele dine tanker for det vil mindske ”trykket i dit hovedet.” Måske har du en i din familie eller i din vennekreds, som du også kan dele dine tanker med, så du ikke skal gå med dem alene. Det kan hjælpe dig at dele dem med andre på samme måde, som du har skrevet til os,

Her kan du også læse mere om, hvordan du selv kan få ro på dine tanker og vejrtrækningen.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat