Brev

Bange

Jeg er en pige på 10 som der har set et uhyggeligt klip nu er jeg rigtig bange om natten og hved ikke hvad jeg skal gøre!!

Jeg går ind og henter min mor 2 til 4 gange om natten! Og i går fik jeg kun 6 timmers søvn og det påvirker mig i skolen jeg får det dårligt og for trang til at kaste op hvad gør jeg

Hilsen pigen på 10

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år,

Jeg ved, at der er mange andre, der har oplevet det samme som dig. At man har set noget på nettet eller i TV, som har gjort én bange – og at det bliver ved med at dukke op i ens tanker.

Det lyder bare så ubehageligt, at du bliver bange og får det så dårligt, at du føler, du skal kaste op. Men hvor er det godt, at du kalder på din mor om natten.

Har du også snakket med hende om, hvad du så, og hvorfor det gør dig bange?

Noget af det allerbedste, man kan gøre, er nemlig at snakke med en voksen om det. Det er ikke altid, at tankerne forsvinder med det samme. Men det kan hjælpe at dele tankerne med nogen – og at der er en voksen tæt på én, som kan trøste og være der, når man bliver bange.

Hvis man går rundt med tankerne alene, kan de godt komme til at vokse sig store, fordi man ikke får sagt dem højt. Og fordi der så ikke er en voksen, der kan trøste og hjælpe én med at føle sig tryg.

Men når man taler med en voksen om alle de tanker og følelser, man har, så vil man tit opdage, at tankerne lige så stille bliver lidt mindre. Til sidst dukker de måske kun op en sjælden gang imellem.

Men det kan godt tage lidt tid at komme dertil. Derfor er det vigtigt, at du taler med en voksen, hver gang du bliver bange – og at I får talt om, hvad det egentlig var, du så.

Ville du kunne tale med din mor om det? Måske er det svært at sige, så kunne du måske skrive det til hende. Måske kan hun se, hvad du har set, så I kan snakke om det?

Måske kan det også hjælpe, at du kan lytte til noget rolig og dejlig musik, når du skal sove. At noget lys er tændt, hvis du skulle vågne.

Hvis du ikke synes, du kan fortælle hende om klippet, må du meget gerne SMS’e eller ringe til  BørneTelefonen på 116 111. Eller skrive til os på Chatten.

Så vil vi meget gerne snakke med dig om det hele. Det er i hvert fald rigtig godt, at du har skrevet herind, så du ikke går alene med det.

Jeg håber, du snart får ro på igen og får din søvn.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat