Brev
bange
hvad skal jeg gøre hvis jeg har ville have haft det sjovt med vennerne og vi ringede på en dames dør og hun blev sur og ville snakke med vores forældre
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10 år, tak for dit brev, som du har kaldt "bange".
Hvad ville der ske, hvis du og nogle venner ringede på en dames dør, bare for sjov og ikke fordi i skulle besøge hende?
Hun ville måske blive sur og sige til jer, at I skulle holde op med de drengestreger. Og hvis hun kendte jer, ville hun måske sige, at hun ville sige det til jeres forældre. Og så ville I måske være bange for, om jeres forældre ville blive vrede på jer og skælde jer ud?
Man skal selvfølgelig ikke drille andre, det har du sikkert fået at vide, men hvis du er bange for, hvad dine forældre vil sige, hvis damen siger det til dem, vil det nok være smartest at fortælle dem, hvad du har været med til, så kan I snakke om det og at du ikke skal gøre det en anden gang, og de kan være forberedte på at tale med hende, hvis hun skulle komme.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
slap af og find ro vejrtrækningsøvelse
Video: gode råd om angst
Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?
Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.
Chat
Gruppechat