Brev
bange
problem.1….kære bb jeg er meget bange fordi at en morgen da jeg stod op begyndte jeg at tænke på om hvad der mon er sket om natten og så begyndte jeg at tænke på at der måske havede været en mand og lavet sex med mig når jeg sovver og så har jeg været bange ligesiden,,,plizz help my…
problem…2…jeg har også et problem jeg er meget ked af det lige for tiden men jeg ved bare ikke hvad der er galt og så begynder jeg hurtigt at komme til at grænde over ingen tin hvad kan det være og så har jeg også noget andet som om jeg lever i en drøm helle tiden og det er meget ubehaligt og jeg begynder at græne fordi at at jeg helle tiden er ked af det men er bange for det aldrig vil gå vek
ps jeg er også helle tiden bange for at jeg er garvid men det er jeg ikke det ved jeg men jeg tænker det helle tiden….pliz hjælp mig mit liv er -1000 lige nu jeg beder jer
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 11 år”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om de tanker du har, som driller dig og gør dig bekymret...
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du har en god fantasi… Nogle gange kan man frygte ting så meget, at man næsten selv kommer til at tro på, at det er sket eller vil ske… Jeg tror det er rigtig vigtigt, at du husker dig selv på, hvad der er virkelighed, og hvad der er drømme og fantasi.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, at du bliver bange for de ting, du tænker på… Det er ikke rart at gå og være bange…
Du skriver ikke noget om, hvorvidt du har talt med en voksen om alle de tanker, som gør dig så bange..? Måske du skulle få en god snak med din mor eller måske din klasselærer? Måske de også vil kunne hjælpe dig med at få styr på virkelighed kontra drømme og fantasier... Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du får snakket med nogen om de her ting. Nogle gange kan man næsten gøre sig selv skør med tanker, hvis man ikke får snakket med nogen om dem…
Måske kunne du have lyst til at starte med at sige det til en anonym voksen på Børnetelefonen på 116 111..? Her sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.