Bange

Jeg har hørt at der er fløjet flyvere fra Rusland ind i Danmark jeg er bange for at der skal komme krig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er skræmmende med de fly fra Rusland. Og jeg forstår også, at du får den tanke, at der kan komme krig.

Heldigvis er det sådan, at både Danmark og Rusland nok vil gøre rigtig meget for at undgå krig. Det er nemlig både dyrt og ødelæggende med krig. Mange mener derfor også, at det blot er for at provokere Danmark, at Rusland har sendt fly ind over vores luftrum.

Russerne er nemlig sure over, at Danmark er med i en flådeøvelse i Østersøen.

Flyene kom ikke ind over land – men var ude over havet. Der er heller ikke noget, der tyder på, at de havde  våben med. Alligevel er både politikerne og forsvaret i Danmark meget opmærksomme på de russiske fly. Og den danske udenrigsminister har derfor også bedt om et møde med den russiske ambassadør, så det ikke sker igen.

Når man bliver bange for noget, så hjælper det for det meste at tale om det. Måske kan du mærke, at det allerede har hjulpet at skrive her til BørneTelefonen? Hvordan ville det være for dig også at tale med dine forældre om det? Eller nogle andre voksne.

Du skal vide, at vi i Danmark har nogle rigtig dygtige folk, som hele tiden holder øje med sikkerheden. Både vores militær, politiet og politikerne er rigtig dygtige til at samarbejde med andre lande og sørge for, at vi kan leve i sikkerhed.

Samtidig kan det måske hjælpe dig at huske på, at det man hører i medierne, ikke altid er hele sandheden – og at historierne nogle gange bliver det fortalt lidt dramatisk, så det bliver en “god historie”, der sælger. Det er derfor ikke altid, at man får hele sammenhængen med – og så kan selv en fredelig ting lyde som noget alvorligt og farligt.

Hvis du har lyst, kan du læse, hvad andre børn og unge har skrevet om frygten for krig på Børn Hjælper Børn. Klik på linket her.

Jeg håber, at mit svar har gjort dig mere rolig. Og så håber jeg, at du får talt med nogle andre også, hvis du mærker at frygten bliver for stor – så du ikke skal gå og være bange for en krig, der med meget stor sandsynlighed aldrig opstår.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111, hvis du vil tale mere med os eller mærker, at du igen bliver bange for krig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.