Brev
Bange
Kære børnetelefon
Jeg er en 13 årig pige, der er meget genert og har ikke sådan rigtig nogle tætte eller gode drenge venner, jeg er altid bange for, hvad folk tænker om mig, og tænker meget, hvad jeg skal sige til drenge eller folk, jeg ikke kender.
Jeg er usikker på mig selv (for høj, for tynd, for små bryster osv.) Problemet er selvfølgelig os det, men jeg ved godt, at det er normalt for mennesker på den alder som tænker sådan. Men det med at være bange og genert. Jeg er begyndt at få nogle andre tanker, som gør mig MEGET bange og MEGET usikker.
For ca. et halvt år siden var jeg på en træningslejr, jeg var sammen med nogle af mine gode pigevenner, og vi bestemte os for at lave en “film” hvor der var 2 forældre og et barn. Jeg var en af de der forældre, og de skulle så hygge sig. Vi gjorde det selvfølgelig ikke i virkeligheden, men jeg synes alligevel, det var lidt rart.
Lige siden har jeg fået nogle tanker om, at hvis jeg kikkede på en piges bryster eller numse, så var jeg lesbisk. Nogle gange, når jeg er sammen med piger fra min klasse og siger “Se lige hendes røv” kan jeg ikke fordi så tænker jeg altid det værste.
Jeg har prøvet at acceptere det, hvis jeg nu var det, men det er jeg sikker på efter flere tanker, at jeg ik er indtil videre. Men jeg ved ikke, hvorfor jeg tænker på sådan noget hver gang jeg ser en pige?
Hilsen en 13 årig pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for at dele dine tanker med os. Dit brev viser så fint, hvordan det er for både piger og drenge i din alder. Godt du skriver, så det hele måske kan blive lidt mindre mystisk.
Du er 13 år og lige i starten af den alder, hvor man skal finde ud af rigtig meget om sig selv og andre. Du vil  forandre dig meget, hen over flere år, både i hjernen og i kroppen. Det er nok den største forandring i et menneskes liv, bortset fra når babyer begynder at gå og tale.
En måde at finde ud af noget er ved at være tæt sammen, både med kroppen og med hjernen. Man gør sjove og spændende ting sammen, og man taler om alt muligt i livet – sammen. Du fortæller fx om den “film” I ville lave. Det er en måde at lære sig selv og hinanden at kende på.
Kender du efterskoler, hvor man både går i skole og bor? De fleste billeder fra sådant et sted, vil være billeder, hvor de unge på 15,16,17 år, ligger sammen i store grupper på gulvet, græsplænen, på værelset osv.
De vil gerne være meget tæt sammen, så snart de kan komme til det. Unge har brug for kropslig nærhed, for at føle sig som en del af gruppen. De nyder at bruge hinanden, som en slags spejl: Hvem ligner jeg? Hvem er jeg enig med? Hvem er jeg forskellig fra? Hvem, synes jeg, ser dejlig ud? Hvem er dejlig at være i nærheden af? osv.
Det er på samme måde helt almindeligt for både piger og drenge på din alder at have alle mulige forskellige tanker om både sit eget og det andet køn.
Der er endda undersøgelser, der viser, at de fleste voksne kvinder kigger lige så meget på andre kvinder, som de kigger på mænd.
Så jeg tror, du har tanker ligesom andre piger har tanker.
Du skriver, at du spekulerer på, om du mon er lesbisk, fordi du “tænker det værste”. Nu ved jeg ikke, hvad det værste er, men jeg ved, det er helt almindeligt at blive optaget af andres kroppe, også selvom det er kroppe af samme køn som en selv. Eller måske netop derfor. Her kan du jo netop se andre kroppe, der ligner din egen.
Du kan lære noget om din egen krop gennem andre pigers kroppe, og det er absolut helt ok. Uanset dine tanker, så er de dine egne, og de kan være lige så forskellige og “tossede” de vil. Tanker skal ikke være på en bestemt måde. Man kan slet ikke bestemme over sine tanker.
Du skriver det jo selv klogt i slutningen af brevet – noget med at acceptere tingene/tankerne, som de er. Det er fuldstændig smart at tænke sådan.
Du kan se på de tanker, der kommer, og finde ud af hvad du så egentlig synes om dem. Du skal prøve rigtig mange ting, før du ved, hvordan du gerne vil være. At finde ud af om du er lesbisk eller ej, sker helt af sig selv, i takt med at du bliver ældre.
Til slut vil jeg sige – om kroppen: Du tænker på dit udseende på en bestemt måde. Det gør de fleste piger/kvinder – især. Og desværre ofte på en måde, hvor vi  sammenligner med andre. Vi er bange for ikke at være gode eller pæne nok.
Men vi skal ikke være ens. Alle vore kroppe er forskellige, og din krop er som sagt lige begyndt at forandre sig, den skal lige have lidt tid, før den er færdig.
Jeg håber du kan bruge mit brev til at få lidt mere ro og plads til alle dine tanker.
Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan tale direkte med en voksen, om alt du har på hjerte.
Kærlig hilsen BørneTelefonen