bange

hej bb

jeg er en pige på 11 år

der er en dreng på 14 der hele tiden ville skype og da jeg tog den viste han sin pik og jeg lagde hurtigt på

men han lader mig ikke være

vil i ikke godt hjælpe mig hutigt

ps prøv at sende den til min outlook

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev til brevkassen, hvor er det godt du har skrevet herind, for det lyder rigtigt ubehageligt det du har oplevet. Jeg vil gerne fortælle dig, at det ikke er okay det drengen gør – det skal stoppes.

Når jeg læser, at du lagde på, tænker jeg, at det var super sejt gjort af dig. Det var det helt rigtige at gøre! Nu er det bare sådan, at han ikke vil lade dig være, jeg tænker på om der er nogle voksne, der ved hvad der sker? Grunden til jeg spørger er nemlig, at det er vigtigt at du får noget hjælp til at få det stoppet. Er det mon noget din mor og far ved? Hvis ikke har du så mod på at tale med dem om det? Hvis du taler med din mor eller far om det, tænker jeg, at de kan ringe til drengens forældre og tale med dem om det. På den måde for han af vide, at det ikke er okay det han gør.

Jeg tænker, at det måske kan være svært at få sagt til sine forældre, hvordan skal man sige det? Nogle synes det kan være lettere at skrive i et brev – hvad mon du tænker om det? En mulighed er også, at du viser dem dit brev og mit svar? Jeg ved ikke, hvordan du har det med at tale med dine forældre om sådan noget? En anden mulighed kan være at tale med en anden voksen, det kan fx være en lærer, en pædagog, en onkel eller måske nogle af dine veninders forældre. Det skal bare være en voksen du kender og er tryg ved. Hvem mon det kan være?

Du skriver i dit brev at svaret skal sendes til din outlook. I brevkassen er det sådan at brevene bliver lagt op på nettet, så både du og andre kan have glæde af svaret, der er nemlig andre unge, der som dig har oplevet ubehagelige ting via nettet/skype, som kan have glæde af hjælp til at få det stoppet. Du er dog helt anonym, når du skriver, det vil sige vi ved ikke hvem du er.

Jeg håber du har mod på at tale med nogle voksne om det og at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, hvis ikke er du velkommen til at ringe, chatte eller sm´e til børnetelefonen på 116 111. Her er du også helt anonym.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.