Brev
bange
hej bb
jeg er en pige på 11 år
der er en dreng på 14 der hele tiden ville skype og da jeg tog den viste han sin pik og jeg lagde hurtigt på
men han lader mig ikke være
vil i ikke godt hjælpe mig hutigt
ps prøv at sende den til min outlook
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til brevkassen, hvor er det godt du har skrevet herind, for det lyder rigtigt ubehageligt det du har oplevet. Jeg vil gerne fortælle dig, at det ikke er okay det drengen gør – det skal stoppes.
Når jeg læser, at du lagde på, tænker jeg, at det var super sejt gjort af dig. Det var det helt rigtige at gøre! Nu er det bare sådan, at han ikke vil lade dig være, jeg tænker på om der er nogle voksne, der ved hvad der sker? Grunden til jeg spørger er nemlig, at det er vigtigt at du får noget hjælp til at få det stoppet. Er det mon noget din mor og far ved? Hvis ikke har du så mod på at tale med dem om det? Hvis du taler med din mor eller far om det, tænker jeg, at de kan ringe til drengens forældre og tale med dem om det. På den måde for han af vide, at det ikke er okay det han gør.
Jeg tænker, at det måske kan være svært at få sagt til sine forældre, hvordan skal man sige det? Nogle synes det kan være lettere at skrive i et brev – hvad mon du tænker om det? En mulighed er også, at du viser dem dit brev og mit svar? Jeg ved ikke, hvordan du har det med at tale med dine forældre om sådan noget? En anden mulighed kan være at tale med en anden voksen, det kan fx være en lærer, en pædagog, en onkel eller måske nogle af dine veninders forældre. Det skal bare være en voksen du kender og er tryg ved. Hvem mon det kan være?
Du skriver i dit brev at svaret skal sendes til din outlook. I brevkassen er det sådan at brevene bliver lagt op på nettet, så både du og andre kan have glæde af svaret, der er nemlig andre unge, der som dig har oplevet ubehagelige ting via nettet/skype, som kan have glæde af hjælp til at få det stoppet. Du er dog helt anonym, når du skriver, det vil sige vi ved ikke hvem du er.
Jeg håber du har mod på at tale med nogle voksne om det og at mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, hvis ikke er du velkommen til at ringe, chatte eller sm´e til børnetelefonen på 116 111. Her er du også helt anonym.
Mange hilsner fra BørneTelefonen