bande

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Hvor er jeg glad for, du skriver. Du fortæller, at du er bange og får angst ved tanken om, at den her dreng skal opsøge dig. Det må være rigtig ubehageligt at gå rundt med de tanker helt alene. Det er godt, du nu deler dem med os, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig videre herfra.

Du fortæller, at du har skrevet med en dreng, som er indblandet i bander. Jeg har faktisk talt med en del unge, som på en eller anden måde har været indblandet i en bande, og som ikke har syntes, det har været særlig sjovt eller smart. Når man er en del af en bande, bliver man en del af en særlig gruppe. Tit er det nogle dumme ting, man laver sammen i en bande. Det kan handle om at lave hærværk, stjæle eller være voldelige overfor andre.

Jeg tænker, det kan være derfor, du bliver bange, når du har fortalt drengen, hvor du bor?

Det er jo rigtig godt, han selv har skrevet, der ikke vil ske dig noget. Men du bliver alligevel angst ved tanken om, hvad der måske kan ske, og jeg tænker, der er flere muligheder for at handle på det for dig.

Jeg ved ikke helt, om du har givet ham din præcise adresse, eller bare sagt hvilken by du bor i. Jeg ved heller ikke helt, hvilken slags bande han er med i, og hvordan du ellers kender ham. Hvis man bliver opsøgt af en bande, er det jo tit, hvis man skylder dem penge eller er en del af en anden bande, som de ikke kan lide.

Du spørger, om du skal sige det til dine forældre. Mit svar vil være, at jeg synes, det er vigtigt, du får sagt det til nogen. Jeg ved ikke, hvordan du vil have det med at sige det til din far eller mor? Nogle kan have det på den måde, at de sagtens kan fortælle, hvis de er bange, andre vil have det sværere med det.

Hvis du synes, det er svært, kan du måske finde et roligt tidspunkt, hvor de ikke har travlt med noget andet og fortælle dem, at du ikke har det så godt for tiden, fordi du er nervøs for, om der kan ske noget, efter du har skrevet med den her dreng.

Tit kan det godt føles bedre og mere overskueligt, hvis man først får sagt det højt. Måske du også vil mærke, at du bliver mindre bange, fordi dine forældre ved besked – så det er måske et forsøg værd?

Hvis det ikke giver mening for dig at sige det til dine forældre, så kunne det også være en anden voksen, du har tillid til. Det kan være en af dine lærere, en vens forælder eller en nabo.

Hvis du siger det til din lærer, så kan din lærer også snakke med en, der kaldes en SSP-medarbejder. Sådan en er en person, der arbejder i kommunen, og som hjælper børn og unge, der er ved at komme ud i kriminalitet og har en masse viden om for eksempel bander.

Du og din lærer kan snakke med SSP-medarbejderen, og så kan I sammen finde ud af, hvordan de to voksne kan hjælpes ad med at gøre dig rolig igen.

En helt anden mulighed kan også være at ringe anonymt til kommunen. Hvis du googler din kommunes navn + anonym rådgivning, så kan du finde et nummer til den anonyme rådgivning for børn og unge. Alle kommuner har sådan et sted.

Hvis du tænker, det kunne være en idé, kan du ringe op og sige noget som for eksempel; ”Jeg har skrevet med en dreng, som er indblandet i en bande. Jeg kom til at fortælle ham, hvor jeg bor, og nu er jeg bange for, at han vil opsøge mig. Det gør mig bange. Jeg vil gerne have hjælp til, hvad jeg kan gøre ved det.”

Så der er altså flere, du kan snakke med, som kan hjælpe dig med at blive mindre bange og angst. Nu ved jeg ikke, om du selv har tænkt på det, men du kan måske også tage den her oplevelse med dig videre på en måde?

Måske du er kommet til at tænke på, at dit privatliv og din sikkerhed er vigtig for dig. Hvis man ikke kender dem, man skriver med så godt, kan det i hvert fald altid være en god idé ikke at fortælle så meget om sig selv, og hvor man bor. Det er du kommet til, og alle laver fejl. Sådan er det nogle gange.

Som jeg læser dit brev, har du virkelig et ønske om at gøre noget ved den her situation. Det er ikke rart at gå rundt og være bange, og du er et godt skridt på vejen henimod at få det ændret.

Hvis du opdager, at det bliver lidt svært undervejs, så kan du altid ringe til os på BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.