At være bange

Kære BB.

jeg er en pige jeg er 10 år gammel

hver gang jeg er i skole er jeg bange for at fremlægge noget

jeg ryster over alt og mit hjerte banger

så vis læren spør mig om noget bliver jeg helt navøs og kan ikke sige noget

de andre grinner.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år

Tak for dit brev. Jeg håber, at jeg måske kan give dit nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke længere skal være så bange.

Måske føles det som om, at du er den eneste, der ikke kan lide at sige noget højt, men faktisk er der rigtig mange, der bliver nervøse, når de skal sige noget foran mange mennesker. Det er helt normalt. Men derfor er det jo stadig rigtig ubehageligt.

Det kan måske lyde lidt skørt, men faktisk kan det hjælpe med nervøsiteten, hvis man ”træner”. Du skal med andre ord sige noget højt, så du stille og roligt opdager, at der slet ikke er noget at være bange for. I starten er det ikke rart, men med tiden bliver man mindre nervøs. Måske har du hørt ordsproget ”øvelse gør mester” – og det kan faktisk også hjælpe i forhold til at sige noget højt.

Allerførst synes jeg, at du skal fortælle din lærer, hvordan du har det med at sige noget højt. De fleste lærere er vant til elever, som har lidt svært ved at sige noget højt i klassen. Måske kan I sammen tale om, hvordan I kan arbejde på, at du bliver mindre bange. I kan fx lave en aftale om, at du i hver time skal sige noget højt 1-2 gange. Når du når det mål, kan I sammen sætte et nyt mål osv.

Jeg har hørt fra andre, at det kan hjælpe, hvis man gør sine mål synlige. Fx kan du lægge 2 blyanter klar på bordet inden timen starter. Hver gang du har sagt noget, flytter du blyanten fra den ene side af bordet til den anden. På den måde bliver det synligt for dig selv, når du har ”løst” opgaven med at sige noget højt. Måske kan du aftale med din lærer eller dine forældre, at der er en lille genvinst, når du har sagt noget højt et vis antal gange. Det var måske en ide, som du kan prøve, hvis du har mod på det?!

Det kan også være, at du kan aftale med din lærer, at han/hun ikke spørger dig om noget, medmindre du selv har hånden oppe. Så er det nemlig dig selv, der styrer, hvornår du skal sige noget, og på den måde slipper du for, at din lærer vælger dig. Men hvis I laver den aftale, skal I nok også lave aftalen om, at du selv markerer i løbet af timen, for ellers bliver det aldrig bedre.. for så får du jo slet ikke øvet dig.

I dit brev skriver du, at ”de andre griner”. Det er på ingen måde i orden at grine af hinanden, medmindre man selvfølgelig gør noget, hvor meningen er, at de andre skal grine. Hvis du oplever en dårlig stemning i din klasse, når man siger noget højt, skal du også fortælle det til din lærer, så han/hun ved, at det er et problem. Du kan være helt sikker på, at der også er andre, der synes, det er ubehageligt, hvis folk griner af hinanden. Det skal stoppes – og derfor skal du sige det til de voksne, så de kan gøre noget ved problemet.

Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke længere skal være så nervøs. Og husk så, at det altså er helt ok at være lidt nervøs. Det er nemlig helt normalt.

Hvis du har brug for det, er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.