At være bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tusind tak for dit brev, hvor du skriver om din angst for edderkopper. Tak fordi du tør dele din frygt med os. Jeg tror, at rigtig mange kan nikke genkendende til dit brev, mange har, ligesom dig, en stor angst for edderkopper.

Der er nogle ting, man kan gøre for måske at blive mindre bange for edderkopperne, eller reagere mere afslappet når man ser en edderkop. Herunder lister jeg nogle ideer, du måske kan bruge.

- Man kan blive behandlet for edderkop fobi. Man kalder det en ”fobi”, når man bliver bange på den måde, som du bliver det. Fobier er faktisk slet ikke så svære at komme af med, men det kræver, at man vil bruge lidt tid på det. Nogle bliver hypnotiseret, andre taler med en psykolog. Det der er fælles er, at man bagefter godt kan holde ud, at der er en edderkop i nærheden af en.

- Man kan prøve at holde forskellige ”ulækre” dyr, så man på den måde kan finde ud af, at de ikke er farlige. F.eks. hvis du kender en, der har en slange eller rotte som kæledyr, kan du starte med at prøve at holde dem. Måske hvis I skal til Zoo med skolen, kan man nogle gange få lov til at holde en slange og andre dyr.

- Fortælle dine forældre hvor bange du er for edderkopper, og at det faktisk er noget, der går dig på hver eneste dag. Spørg dem om de ikke vil hjælpe dig med at blive mindre bange for edderkopperne, måske bruge nogle af de ideer jeg har skrevet foroven. Du kan måske vise dem dette brev.

Du skriver, at alle ser dig som en bangebuks, og det sårer dig. Her ved jeg ikke, om du mener dem i familien, eller om det er vennerne i skolen?

Hvis det er i familien, at du føler, at de ser dig som en bangebuks, så tænker jeg, at de skal have af vide, at det faktisk har indflydelse på din hverdag, at du er bange for edderkopperne, og at du gerne vil have deres hjælp til at blive mindre bange. Ofte når man beder folk om hjælp, vil de rigtig gerne hjælpe.

Måske er det hos vennerne eller i skolen, du føler, at de ser dig som en bangebuks? Her tænker jeg, at du måske kan gå til din lærer og fortælle som det er, at du er seriøst bange for edderkopper, og at du føler, at de andre ser dig som en bangebuks. Der er helt sikkert andre i klassen, der er bange for edderkopper, men de tør måske ikke at sige det. Måske kan din lærer tage emnet op i klassen, og der vil det helt sikkert komme frem, at folk er bange for mange forskellige ting. Det er også en god måde for at vennerne kan få øje på, at vi alle har noget, vi er bange for.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.