Brev
At være bange
Kære børnebrevkasse
jeg er meget bange fordi jeg var på en online hjemmeside hvor jeg mødte en fyr på 15 han spurgte om mit nummer og jeg gav ham det også spurgte han om vi skulle være venner på facebook og han spurgte hvor jeg bor jeg blev forstreret og bange så jeg skrev at han skulle stoppe men han bliver ved med at skrive og jeg er bange for ham han er også 3 år ældre end mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret og bange.
Når vi bliver bange, så er det vigtigt, at vi får talt med nogen om det. Hvis man er et barn, så er det vigtigt, at man får talt med en voksen om det. Du har skrevet herind, og det er superflot af dig. Men du har brug for at tale med et rigtigt menneske. En du kan høre og se. Jeg vil rigtig gerne have, at du prøver at fortælle dine forældre det. Jeg ved godt, at du sikkert vil synes, at det er vildt pinligt. Måske er du endda bange for, at dine forældre vil blive vrede på dig? Men det er altså ikke pinligt. Det du har gjort, er der temmelig mange, der har gjort før dig. Man regner jo ikke med, at der vil komme problemer ud af det! Men nu har du lært, at det måske ikke er det allersmarteste, man kan gøre... Hvis du ikke føler, at du kan fortælle dine forældre det, så kunne det være en god ide at starte med din lærer. Hvis du har svært ved at skulle få ordene ud af din mund, så kunne du starte med at give din lærer (eller dine forældre) det brev, som du har skrevet herind. Så er du i gang, og I kan få en snak om, hvad du skal gøre.
Hvis du bare slet ikke kan overskue at få det fortalt, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak. Du er anonym, og du er så velkommen. Det er en voksen, der tager telefonen, når du ringer. Den voksne sidder der lige præcis for at tale med børn, som er havnet i et problem, ligesom dig.
Men der er et par småting, som du kan gøre lige med det samme. Hvis du ikke har slettet vedkommende fra facebook, så vil det være en god ide at gøre det med det samme. Det vil også være en god ide at "blokere vedkommende". Det gør du ved at 1) klikke på "privatindstillinger". 2) scrolle helt ned i bunden og klikke på "blokerede personer og apps". 3) i det første felt skriver du hans navn og klikker på "bloker".
Nu kan han ikke længere se din profil eller skrive til dig. Det næste du kan gøre er at lade være med at svare ham, hvis han sender en sms eller ringer til dig. Hvis du er heldig, vil du opleve, at han stopper helt af sig selv, fordi det begynder at kede ham, at du ikke svarer tilbage.
Hvis du nogensinde oplever, at han direkte truer dig, så SKAL du få det fortalt til en voksen lige med det samme. Det er strafbart at true andre, og det skal der gøres noget ved!
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.