Brev
at være bange
i dag ringede en ukendt person som blev ved med at stønne ind i røret og sige åhh og så sagde han mit navn og så gik jeg i chock fordi jeg jo ikke viste hvem det var.
men 2 min før ringede han og så tog min mor den men så lagde han bare røret på men da jeg tog den anden gang så sagde jeg hvem er det ? hvorfor ringer du til mig ? er du sød at svare ? og så sagde han mit navn så lagde jeg på.
men jeg er bange for han vil ringe igen og jeg kan ikke finde ud af hvem det er efter som det var hemligt nummer.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11.
Mange tak for dit brev. Sikke en ubehagelig person, der har ringet til jer. Hvor var det godt, at din mor tog telefonen den ene gang, og synd for dig, at du skulle opleve det. Har du mon fået talt lidt med din mor om det, der skete?
Nu ved jeg ikke, om han har ringet igen, og om der er sket mere, siden du skrev dit brev? Men hvis du oplever det gentagne gange, kan I melde det til politiet, og så kan det være, at de kan finde frem til, hvem der chikanerer jer og få det stoppet.
Måske kan det også hjælpe at lade være med at svare telefonen, hvis der ringer en fra anonymt nummer? Du kan måske aftale med dine forældre, at de tager den, så du ikke skal være urolig over det?
Hvis du stadig tænker meget på det, kan det måske berolige dig, hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111, eller skriver ind på BørneChatten og snakker med en af de søde rådgivere. Hvis du er alene hjemme om eftermiddagen, indtil dine forældre kommer hjem, eller hvis du i det hele taget bare trænger til at tale med en voksen, så er du i hvert fald altid velkommen til at ringe eller skrive.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.