Brev
Arvelig kræft
Hej BB
Jeg er en pige på 13. Min mor døde da jeg var 3 af brystkræft og nu har jeg hørt at brystkræft kan være arveligt.
Jeg er rigtig bange, er det rigtigt at det er arveligt og hvor stor er sandsynligheden for at jeg for brystkræft?
Jeg har også følt noget underligt i mit bryst din måske kan være en knude?
Jeg har ikke lyst til at snakke med min far om det lige nu pga. andre ting i familien så jeg håber i kan give mig et svar
kh pigen på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år,
Det er rigtig trist, at du mistede din mor så tidligt. Det er aldrig retfærdigt når et ungt menneske (som din mor) får kræft. Jeg kender mange der i din alder begynder at tænke mere over livet og risikoen for at blive syg. Især de som har mistet en forælder eller en anden, som de var tæt knyttet til.
Jeg kan godt forstå at du kan blive bange og bekymret, når du mærker noget i dit bryst. Brystkræft kan være arveligt, men behøver ikke være det. Jeg kan altså ikke svare dig på hvor sandsynligt det er eller ikke er. Jeg ved, at brystkræft heldigvis forekommer meget meget sjældent når man er under 30 år, og børn ikke kan få det. Det du mærker i dit bryst nu er altså ikke brystkræft. Når man er i puberteten er det normalt at brysterne ændrer sig og nogle gange, særligt i forbindelse med menstruation, kan kirtelvævet inde i brysterne føles mere knudret og måske være ømt. Jeg ved jo ikke om du har fået din menstruation, men mon ikke at det du mærker skyldes, at du er i puberteten?
Det er rigtig godt at være så opmærksom på sin krop som du er – det må du endelig holde fast i at være, også når du bliver ældre. Hvis det ikke går væk efter ens menstruation, kan det nemlig være noget som man skal få tjekket hos sin læge. Man skal dog aldrig gå med bekymringer alene - faktisk hjælper tit at få sagt dem højt og snakke med en anden om dem. Hvis du ikke vil snakke med din far lige nu, så kender du måske en anden voksen, som kunne være god at snakke med om bekymringerne om kræft? Måske har du en tante, en bedsteforælder, en venindes mor, en læge eller lærer, som du kan snakke med. Det håber jeg, at du har mod på.
Jeg håber du fik svar på det du håbede, og at du vil snakke med en voksen om, hvordan du har det. Så du ikke går rundt med en masse tanker inde i dig selv. Du er også altid velkommen til at kontakte os igen.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen