Angsten stiger mig til hovedet………

Hejsa BB:-)
Jeg er en pige på 14 år, jeg skal flytte skole efter sommerferien. Jeg har altid haft angst for at fremvise eller skulle læse et lille stykke tekst op i klassen, specielt i engelsk. Jeg tror ikke det vil blive lettere nu da jeg skal skifte skole….

Har i nogle råd eller tricks til hvordan man kan komme lettere igennem en dag hvor man ved at man skal fremvise mm? 🙂 Knus herfra..:-D

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Det at være angst for at fremvise osv, er du absolut ikke alene om. Sådan er vi mange, der har det. Nogle bliver ved med at have det sådan hele livet, andre finder ud af hvorfor de er bange, og når de har fundet ud af det, ja så forsvinder angsten tit, fordi det så blivere lettere at finde ud af, hvordan man skal forholde sig.

Måske skulle du prøve på, at finde ud af, hvorfor DU er bange? Kan det være noget med, at du ikke føler, at du er god nok, til det du skal tale om? At du er bange for, hvad de andre tænker? At du er bange for, at du glemmer, hvad du skal sige? At du er... osv. Måske skulle du prøve at skrive ned, hvad det er, du kan være bange for. En anden ting, som jeg tror hjælper mange, er at få talt med din lærer om det. Det er ikke sikkert, at din lærer kan fortælle dig noget, som kan få din angst til at forsvinde, men bare det at han/hun ved det, kan faktisk være meget rart, og hjælpe lidt.

Jeg ønsker dig en dejlig sommer, et fantastiske skoleskifte og nyt skoleår :-)

Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen, ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på chatten, hvis du gerne vil snakke mere om det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.