Brev
Angsten for mænd
Hej
jeg er en pige på 14 år.
jeg går med aviser og har gjort det i et godt stykke tid nu, jeg føler mig ikke helt tilpas og har tit en dårlig dag når jeg skal ud med mine aviser. det jeg er bange for er nemlig mænd.
her den anden dag var jeg ude med aviser og en mand på scooter dyttede af mig, jeg blev meget bange og begyndte faktisk at græde.
min mor forstår det ikke helt, og det kan godt gøre mig ked af det.
hvis jeg oplever noget på min rute der er ubehageligt ringer jeg altid til min mor eller en anden en jeg kender, det gør så jeg føler mig tryg.
jeg har overvejet at ringe til jer men ved ikke om jeg helt tør.
jeg er virkelig bange for mænd som ser lidt skræmmende ud eller noget i den stil, jeg er bange for at de overvåger mig eller vil “tage mig”
jeg håber du/i skriver tilbage.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære  pige på 14 år!
Du kan trygt ringe til os på Børnetelefonen. Der sidder altid voksne, som gerne vil tale med dig, og de mange andre børn, der ringer om ting, som er vigtige for dem.
Det lyder ikke rart at have det sådan, som du fortæller. Og jeg synes, du er ret sej, at du vil gøre noget ved det - så du kan få det godt med at gå med aviser.
Jeg tænker på, om du har været utryg hele tiden, mens du har gået med aviser, Eller er det mon noget, der er kommet med tiden?
Jeg tænker også på, hvad der mon har givet dig anledning til at frygte, at mænd vil gøre dig noget ondt? Véd du, om det handler om noget, I har talt om hjemme. Eller er det noget, du hørt eller læst om andre steder? Det kan måske være, du har set noget i TV, som har gjort dig bekymret og startet dine tanker?
Jeg kan høre, at du allerede har fundet nogle måder, som virker for dig, når du går med aviser. Det er godt tænkt, at du kan ringe hjem, når du bliver bange. Du kunne også overveje at spørge en veninde, om I kunne have avisruten sammen? Så er du ikke alene.
Selv om din mor måske har lidt svært ved at forstå, at du er bange, er det godt, at du alligevel forsøger at få hende til at forstå, hvordan du tænker.
Hun kan sagtens lytte til dig, selv hun tænker anderledes end dig. Faktisk, tænker jeg, at din mor, sammen med dig, skal undersøge, hvad der har givet dig dén der angst for mænd. Det smarte ved at tale om angst er, at man kan finde ud, hvad det drejer sig om. Og derved kan man opleve, at ens angst bliver mindre eller måske helt forsvinder. Der går måske lidt tid - men det kan ske.
Din mor kan også hjælpe dig med at få flere idéer til, hvad du kan gøre, når du bliver utryg. Du kan måske også prøve at skrive ned for dig selv, lidt ligesom en dagbog, hvad det er for tanker, der kommer til dig, og hvad du rent faktisk oplever, mens du er på din rute.
Du behøver ikke nøjes med at tale med din mor om dine tanker. Det kan være, du kender en anden voksen, som du stoler på, som måske er mindst lige så god at tale med, som din mor. Det kan være en i din familie. Det kan også være en voksen udenfor din familie. Måske din lærer eller en anden voksen på skolen.
Og ham manden på scooteren, der dyttede ad dig - måske havde han set dig før og ville bare hilse?. Dét har du måske oplevet andre steder? At når man har set et menneske over nogle gange, begynder man at smile eller hilse på hinanden. Det kan også være, at manden travlt og var irriteret og ville have vejen for sig selv. Så havde hans dytten jo ikke så meget med dig at gøre.
Du kan overveje at vise mit svar til din mor. Dét kan måske give jer en mulighed for en ny snak.
Jeg håber, jeg har givet dig mod på at finde en måde, så du kan blive mere tryg ved at gå med aviser. Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke.
Mange hilsner fra Børnetelefonen