Brev
Angsten for at rødme
Hej.
Det er sådan at jeg er meget bange for at rødme. Jeg rødmer når jeg fremlægger og når jeg snakker med drenge. Det er blevet så slemt at jeg er begyndt at ungå drenge, og prøver at slippe udenom at fremlægge.
Jeg har tænkt over hvad grunden kan være. I flere år har drengene fra min klasse gjort nar af os piger med at vi var stille, og de har altid grint af os når vi fremlagde, altså drengene fra min klasse de skulle altid nedgøre os piger fra min klasse.
Det er igennem de år hvor jeg bare er begyndt at rødme mere og mere, jeg har prøvet at lære at acceptere det, men det kan jeg bare ikke.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Pige

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige.
Når jeg læser dit brev, får det mig til at tænke på flere ting, jeg vil derfor komme med nogle forskellige forslag og spørgsmål til, hvad du kan gøre. Måske har du allerede gjort nogle af tingene, men så håber jeg, at der er noget af det, der kan hjælpe dig.
Du skriver, at du rødmer når du snakker med drenge og når du fremlægger i klassen, det kan jeg godt forstå du ikke synes er sjovt. Jeg ved, der er mange der har det ligesom dig og måske har du lagt mærke til om, der er andre i klassen som har det på samme måde? Det er forskelligt, hvor meget og hvornår man rødmer. Måske har du mod på, at i piger får snakket om det, også med de piger, der ikke rødmer (måske sveder de mere, bliver tør i munden, føler sig utrygge og usikre osv.). Hvis du ikke lige vil sige det, så vil en sms rundt til alle piger være en måde at starte snakken. Det er jo ikke ok, at drengene nedgør jer på noget tidspunkt, men slet ikke, når man står der og skal fremlægge!
Udover, at i piger får snakket sammen, så skal jeres lærere også tage deres ansvar for, at der er ro og respekt for andre i klassen, også ved fremlæggelser. Måske er lærerne ikke helt klar over det, og derfor vil det være godt lige at få snakket med lærerne eller skrevet det til dem på jeres intra. Måske kan i piger i fællesskab sige det til lærerne eller klasselæreren... Det bør lærerne altså gøre noget ved med det samme.
En anden ting er, at fremlægge også er noget man skal have hjælp til fra lærerne. De fremlægger jo hver dag, når de underviser og måske glemmer de, at eleverne ikke er uddannet til at fremlægge. Et forslag (krav) til lærerne kan være, at de skal undervise jer i fremlæggelses teknikker, og så hvad man kan gøre, når og hvis man bliver nervøs, glemmer det man vile sige og de ting, der kan dukke op, når man fremlægger. Måske dine forældre og de andre piger kan støtte hinanden, og bede om undervisning i fremlægningsteknikkens tips og tricks?
Det med at rødme, dukker for mange op i puberteten, når hormonerne bliver stærkere og også lidt ustabile i perioder. Samtidig bliver vi også meget mere opmærksomme på, hvad andre mener om os og synes om os. Så der er noget mere på spil, når vi lige skal snakke med en dreng eller sige noget til andre eller foran andre. Det kan være med til, at vi rødmer i situationer, vi ikke gjorde da vi var mindre. Der er jo også nogen, der rødmer selvom de ikke er usikre, men bare er mere rødlige i ansigtet.
Måske har du lagt mærke til, at der er tidspunkter og situationer, hvor du ikke rødmer - men er mere i ro? Det du gør i de situationer kan du måske bruge, når du bliver bekymret for at rødme. Det kan være at have fokus på vejrtrækningen, er den rolig så har du også mere ro i kroppen og hovedet. Så det kan være øvelser i at trække vejret roligt - vejrtrækningsøvelser. Måske ville det også hjælpe dig, at snakke med dine forældre om det og høre deres tanker og idéer?
Hvis du har mod på at afprøve det med vejrtrækningen, når du skal snakke men dreng. Så vælg en dreng du har det rimeligt godt med, og inden du siger noget, så træk vejret 3-5 gange ind gemmen næsen og ned i maven, og stille ud gennnem munden. Du kan lægge din hånd på maven og mærke, at vejrtrækningen er rolig - også mens du snakker med drengen. Vil du have mod på at prøve det, og prøve det nogle gange, så teknikken bliver trænet mere. Måske kan du også øve foran spejlet derhjemme...?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig, og du har mod på at afprøve mine forslag eller fået andre idéer til, hvad der er bedst for dig at gøre. Du er velkommen på 116111 eller skrive ind igen.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen.