Brev

Angst, og forvirrelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du er bange, som du skriver. 
Først vil jeg sige til dig, det er dejligt for de nærmeste, at hun har en kæreste som dig, der vil hjælpe. Det er godt, at læse din kæreste går til psykolog, for det lyder til, hun har meget brug for voksen hjælp. Jeg tænker, at din opgave må være at støtte din kæreste i det, som de voksne finder ud af sammen med hende. (Men uden at det bliver dit ansvar at redde hendes liv. Det ansvar er nemlig ikke dit, selvom jeg godt kan forstå, at det måske føles sådan somme tider...)
Jeg kan godt forstå, at du vil få den ondeste skyldfølelse, hvis der sker noget med din kæreste. Det er helt naturligt, at du kommer til at tænke de tanker. Godt og flot at du og din kæreste har snakket lidt om dine tanker omkring din bekymring. 
Jeg tænker, at hvis din kæreste tager sit eget liv, mens I er kærester eller efter, så kan det aldrig blive din skyld. Jeg tror, det er vigtigt, at du får sat ord på din bekymring, så den kommer ud af dine tanker, så ikke det er angsten for, hvad din kæreste kan finde på, der kommer til at fylde jeres forhold i stedet for kærligheden til hinanden. 
Det ved jeg godt ikke er let, men kunne det tænkes, at du kender en voksen; en af dine forældre, en vens mor, en fra din familie eller en helt anden. Én som du har tillid til og kan snakke med om, hvordan du har det, når du bliver ramt af tanken om, hvad din kæreste kan finde på. 
Det er, som du oplever, hårdt at være kæreste med en, som ikke føler sig godt tilpas, så det er nok vigtigt, at du også får en at snakke med. Måske kan det også være en hjælp til dig i første omgang, at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat