Angst i klassen

Hej.

Jeg er en 13 årig dreng som går i 6. klasse.

Indenfor de seneste uger er jeg begyndt at ryste og blive urolig ved høje lyde. Nogle gange er det okay når mine kammerater råber højt, men andre gange bliver det voldsomt for mig, hvor jeg som sagt begynder at ryste/urolig og bliver nød til at gå udenfor.

Det eneste der hjælper er at tage nogle høretelefoner på og gå udenfor døren, og så skrue fuldt op for musikken.

Mit spørgsmål er nu: Har jeg en form for angst eller anden sygdom, når jeg ikke har oplevet det før, og når jeg alligevel godt kan holde min egen musik ud?

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp.

Du spørger meget konkret, om du kunne have en form for angst eller anden sygdom, da du over de sidste uger har oplevet at ryste eller blive urolig ved høje lyde. Det er jo egentlig kun din læge, der vil kunne stille en specifik diagnose, men ud fra det, som du beskriver, så tænker jeg ikke umiddelbart, at du har angst eller en anden sygdom.

Det er meget normalt, at man ikke altid kan tåle råben og andre høje lyde lige godt. Og især da du ikke oplever det hver gang og netop sagtens kan holde din egen musik ud, så tror jeg altså, at det, som du oplever, er ganske normalt.

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at få det sådan i de situationer hvor, at lydene er for meget for dig. Jeg er rigtig glad for at læse, at du allerede selv har fundet en løsning, så du kan få det godt igen. Det efterlader mig med et indtryk af dig som en dreng med et overskud og stort indblik i sig selv.

Heldigvis nærmer sommerferien sig med hastige skridt, og jeg tænker, at det kan blive en god pause for dig. Hvis du nu kommer til at opleve det samme, når skolen starter igen efter ferien, så kunne du måske overveje at gå videre med det. Jeg tænker, at der er flere muligheder – du kunne overveje at snakke med dine forældre, en lærer, lægen eller skolens sundhedsplejerske omkring dine oplevelser. De vil kunne hjælpe dig med at afgøre, om der er behov for, at der skal ske mere. Hvad tænker du mon om det – kunne det være en løsning for dig?

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation. Jeg håber, at de kan berolige dig lidt og hjælpe dig med at komme videre, hvis du får brug for det. Du skal også vide, at hvis du har flere spørgsmål eller ønsker flere råd, så er du altid velkommen til at ringe eller sms'e til os på BørneTelefonen på telefonnummer: 116 111 eller kontakte os via Børnechatten.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.