Brev
Angst Hver Nat
Kære BB.
Jeg ved dette sikkert er et meget anderledes spørgsmål end i plejer at få, men håber i kan tage det seriøst.
Jeg er ekstremt bange for at dø…. Altså jeg panikker fuldstændig, får ondt i maven, føler mig kold, kan nærmest mærke adrenalinen, begynder at ryste og får kvalme.
Det begynder at blive et stort problem for mig fordi at det holder mig vågen om natten.
Det sjove er bare, at jeg ikke har nogen i familien der er syg, jeg er selv sund og rask og har aldrig oplevet et tab af nogen elsket. Jeg føler også lidt jeg er egoistisk pg. Af at det er fordi jeg er bange for selv at dø.
Jeg tror ikke på noget, så det er det der med at man ikke er her mere, ikke kan føle noget, ja bare det at man er død. Jeg ved man ikke kan gøre noget ved det og at det sker for alle og at jeg stadigvæk har mange år i endu osv. Og alligevel bliver jeg angst.
Jeg har fortalt det til min mor, men hun tager det ikke seriøst, synes sikker at det er belastende og dumt. Jeg skriver til jer fordi
1. Jeg har brug for at forklare hvad jeg føler
2. Fordi jeg overvejer psykolog, men vil bare lige have en andens mening først.
3. Kan snart ikke klare den der konstante angst følelse længere
Kh c.
(Håber i ikke synes det er for dumt at svare på)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C.
Hvor er det godt, at du skriver herind. Og tro det eller ej, det er ikke sjældent, at unge mennesker er virkelig bange for at dø. Der er mange unge, der bruger masser af nattetimer og energi på at gruble over døden. De vil kunne nikke genkendende til din beskrivelse af koldsved og hjertebanken.
At være bange for døden er ikke noget pjat. Det er tydeligt at høre, at det fylder rigtig meget hos dig. Jeg tænker, at du må være træt og udmattet!
Jeg synes, det var rigtig flot, at du fortalte din mor, at du er bange for døden. Men jeg tror måske ikke, at hun fik fat i, hvor meget det fylder hos dig? Jeg synes derfor, at du skal prøve at snakke med hende om det igen. Så hun kan støtte dig og hjælpe dig med at få den hjælp, du skal have. Vis hende fx dit brev. Du beskriver nemlig meget fint, hvordan du har det. Du kan også vise hende mit svar.
Bare det at få fortalt nogen om ens bekymringer kan hjælpe meget. Når noget lever i hemmelighed, vokser det nemlig tit. Jeg tror derfor, det vil være en stor lettelse for dig, hvis du og din mor kunne tale om døden – ikke bare en gang, men når tankerne og bekymringerne kommer til dig. Jeg kan høre, at du allerede er meget reflekteret over det, du oplever. Det er en styrke, som vil kunne hjælpe dig til at håndtere angsten.
Når man oplever angst, er det en god ide at tale med en psykolog, som du også selv foreslår. Det synes jeg derfor, du skal overveje. Du har nemlig brug for hjælp til at få en god nattesøvn igen, og til at tankerne om døden ikke fylder så meget. Du kan derfor tale med din mor eller en anden voksen, du er tryg ved, om den mulighed. Det kunne fx også være din lærer? Skolen har nemlig mulighed for at henvise dig til en skolepsykolog.
Du kan også få en henvisning fra din egen læge. Og man kan også selv finde en psykolog. Man behøver nemlig ikke en henvisning, men uden henvisning er det dyrere.
Det er rigtig godt, at du vil gøre noget ved din angst! Du skal helt bestemt ikke gå rundt og være angst og sove alt for lidt. Det er hverken dumt eller fjollet at fortælle om sine problemer. Tværtimod er det en rigtig god metode til at få det bedre. Og det har du fortjent.
Ring herind på 116111, hvis du har brug for en snak.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke på din vej.
De allerbedste tanker til dig.
Venlig hilsen BørneTelefonen