Brev

Angst Hver Nat

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære C.

Hvor er det godt, at du skriver herind. Og tro det eller ej, det er ikke sjældent, at unge mennesker er virkelig bange for at dø. Der er mange unge, der bruger masser af nattetimer og energi på at gruble over døden. De vil kunne nikke genkendende til din beskrivelse af koldsved og hjertebanken.

At være bange for døden er ikke noget pjat. Det er tydeligt at høre, at det fylder rigtig meget hos dig. Jeg tænker, at du må være træt og udmattet!

Jeg synes, det var rigtig flot, at du fortalte din mor, at du er bange for døden. Men jeg tror måske ikke, at hun fik fat i, hvor meget det fylder hos dig? Jeg synes derfor, at du skal prøve at snakke med hende om det igen. Så hun kan støtte dig og hjælpe dig med at få den hjælp, du skal have. Vis hende fx dit brev. Du beskriver nemlig meget fint, hvordan du har det. Du kan også vise hende mit svar.

Bare det at få fortalt nogen om ens bekymringer kan hjælpe meget. Når noget lever i hemmelighed, vokser det nemlig tit. Jeg tror derfor, det vil være en stor lettelse for dig, hvis du og din mor kunne tale om døden – ikke bare en gang, men når tankerne og bekymringerne kommer til dig. Jeg kan høre, at du allerede er meget reflekteret over det, du oplever. Det er en styrke, som vil kunne hjælpe dig til at håndtere angsten.  

Når man oplever angst, er det en god ide at tale med en psykolog, som du også selv foreslår. Det synes jeg derfor, du skal overveje. Du har nemlig brug for hjælp til at få en god nattesøvn igen, og til at tankerne om døden ikke fylder så meget. Du kan derfor tale med din mor eller en anden voksen, du er tryg ved, om den mulighed. Det kunne fx også være din lærer? Skolen har nemlig mulighed for at henvise dig til en skolepsykolog.

Du kan også få en henvisning fra din egen læge. Og man kan også selv finde en psykolog. Man behøver nemlig ikke en henvisning, men uden henvisning er det dyrere.

Det er rigtig godt, at du vil gøre noget ved din angst! Du skal helt bestemt ikke gå rundt og være angst og sove alt for lidt. Det er hverken dumt eller fjollet at fortælle om sine problemer. Tværtimod er det en rigtig god metode til at få det bedre. Og det har du fortjent.

Ring herind på 116111, hvis du har brug for en snak.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke på din vej.

De allerbedste tanker til dig.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat