Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

Brev

Angst for “noget”

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du kan tro, at vi tager dig seriøst. Det du fortæller om i dit brev, det er en meget nøjagtig beskrivelse af hvordan det er være meget bange og føle sig angst, også det med at man ryster, fryser, sveder og ikke kan trække vejret ordentligt. Alle mennesker (og især børn) oplever at have ulogisk angst i perioder, og det er faktisk ret normalt. Du er ikke skør!

Uanset hvad du er bange for eller ser for dig, så er det vigitigt at dine forældre lytter til dig og ikke kalde frygten for pjat. Det hjælper allermest, at de lytter og snakker om, hvad der hjælper. Du skal have hjælp og opbakning af dine forældre og måske har de eller du idéer til, hvad der vil godt at gøre. Hvis de ikke kan det, så kan du måske sige til dem, hvad der hjælper dig? Eller måske er der en bedsteforælder, som kan støtte dig i at få mor og far til at lytte til dig.

Hjælpen kunne begynde med, at du og dine forældrene taler om hvad der er svært for dig. For dig lyder det som om, at det først og fremmest er mørket du frygter, og de fantasier som mørket sætter i gang om skygger og ansigter.

Hvad kunne hjælpe dig her og nu tror du? Jeg har nogle idéer, måske kan de bruges:

Kunne det være en idé at sove med lyset tændt? At du faldt i søvn med lidt dæmpet musik, eller en hyggelig lydbog? At du havde åben dør ind til dit soveværelse?

Kunne det også hjælpe, at du gerne måtte kalde på din mor eller far, når du bliver rigtig bange, uden de bliver irriterede? I kunne aftale, at du gerne må kalde, og så skal far eller mor komme ind og sidde kort tid på sengekanten og sige noget rart og beroligende. Det kunne fx være ”Jeg kan se, at du har fantasier som gør dig bange. Det er kun tanker. Det er ikke virkelighed. Alt er faktisk ok, så du skal ikke være bange.”.

Måske vil det være sådan i starten, at du kalder på dine forældre mange gange på en aften – men ret hurtigt tror jeg, at du vil få mindre og mindre brug for at kalde på dem. Så kan du nøjes med at sige højt, til dig selv: ”Det er tanker fra min fantasi - ikke virkelighed.”

Der findes børnepsykologer, som er rigtig dygtige til at lære børn at takle frygt. Det kunne du og dine forældre overveje at gøre brug af, hvis I ikke selv synes I kan komme videre med de forslag jeg har skrevet ovenover. Desværre skal I selv betale ellers kan en snak med lægen også give dem idéer til at støtte dig bedst muligt.

Jeg synes, du skal overveje at vise dine forældre brevet og mit svar. Hvis du stadig oplever, at dine forældre ikke kan forstå/støtte dig, så synes jeg du skal snakke med sundhedsplejersken på din skole. Her burde du kunne få hjælp. Ellers er du meget velkommen her på BørneTelefonen 116111, så tager vi en snak om det.

Held og lykke,

Kærligst BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat