Angst for at fejle noget

Hej
Jeg er en pige på 15 som har det rigtig svært for tiden.
Jeg havde for nogle år siden angst for at blive syg, men grundet psykolog-hjælp, har jeg siden da kunne have en helt normal hverdag.

Der er så sket det at efter vi er kommer hjem grundet Corona (jeg går på efterskole), har jeg fået det meget fysisk og psykisk dårligt.
det startede med at jeg havde den her form for trykken i maven og kvalme. Jeg blev rigtig bange, og det er jeg stadig.
Nu er det blevet så slemt, at jeg ikke kan deltage i ting som jeg normalt kunne, og jeg går med rigtig grum kvalme og uro i maven. Jeg er rigtig bange for at skulle fejle noget alvorligt, og det har heller ikke lige frem hjulpet at google en masse.

Jeg føler jeg er inde i en ond spiral med både at have det dårligt fysisk og psykisk, og det er virkelig ubehagelig.

Jeg vil så gerne få det bedre, men jeg ved ikke hvordan.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det lyder på mig, som om at din angst spøger igen – og det synes jeg bestemt ikke er spor mærkeligt.

Du skriver nemlig, at du før har haft angst for at blive syg og nu hvor alt det her Corona fylder det meste af alle vores liv, er du begyndt at få det svært igen.

Jeg forestiller mig, at det må være lidt ligesom at være bange for højder og så været tvunget til at stå oppe i Rundetårn hver dag i flere uger. Kan det mon passe?

Du fortæller, at du sidste gang gik til psykolog og at det hjalp dig. Det er jo rigtig dejligt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du får startet hos en psykolog igen. Det kan nemlig være rigtig godt, at starte inden angsten måske bliver værre.

Det er jo også svært, at vide, hvor længe denne her virus er her og derfor tror jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du fik nogle måder at tackle din begyndende angst på, sådan at du kan komme igennem denne her periode på en okay måde. Giver det mening?

Jeg håber, at du vil tale med din mor eller far om, at starte til psykolog igen, så du kan få det godt igen. For det er bestemt ikke meningen, at du skal gå og være bange på den måde.

Nu ved jeg ikke, om I dengang fik hjælp til dine psykolog-samtaler gennem kommunen? Eller om dine forældre selv betalte?

Du skal i hvert fald vide, at du/I kan kontakte din læge og undersøge muligheden for at blive henvist til psykolog (og dermed ikke selv betale).

Du kan også kontakte din kommunes unge-rådgivning og høre mere om mulighederne for hjælp. Du kan finde frem til dem ved at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så får du et nummer på en rådgivning, der kan fortælle dig om kommunens muligheder for at yde gratis psykolog-samtaler eller andet, der kan hjælpe dig i din situation.

Hvis du har brug for andre råd eller bare at tale med nogen, så er du altid velkommen til at ringe 116111 eller skrive herind til os. Lige for tiden har vi åbent hver dag fra kl. 11-23.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.