Brev

Angst for at fejle noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

16.04.20

Kære pige på 15 år.

Det lyder på mig, som om at din angst spøger igen – og det synes jeg bestemt ikke er spor mærkeligt.

Du skriver nemlig, at du før har haft angst for at blive syg og nu hvor alt det her Corona fylder det meste af alle vores liv, er du begyndt at få det svært igen.

Jeg forestiller mig, at det må være lidt ligesom at være bange for højder og så været tvunget til at stå oppe i Rundetårn hver dag i flere uger. Kan det mon passe?

Du fortæller, at du sidste gang gik til psykolog og at det hjalp dig. Det er jo rigtig dejligt. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du får startet hos en psykolog igen. Det kan nemlig være rigtig godt, at starte inden angsten måske bliver værre.

Det er jo også svært, at vide, hvor længe denne her virus er her og derfor tror jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du fik nogle måder at tackle din begyndende angst på, sådan at du kan komme igennem denne her periode på en okay måde. Giver det mening?

Jeg håber, at du vil tale med din mor eller far om, at starte til psykolog igen, så du kan få det godt igen. For det er bestemt ikke meningen, at du skal gå og være bange på den måde.

Nu ved jeg ikke, om I dengang fik hjælp til dine psykolog-samtaler gennem kommunen? Eller om dine forældre selv betalte?

Du skal i hvert fald vide, at du/I kan kontakte din læge og undersøge muligheden for at blive henvist til psykolog (og dermed ikke selv betale).

Du kan også kontakte din kommunes unge-rådgivning og høre mere om mulighederne for hjælp. Du kan finde frem til dem ved at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så får du et nummer på en rådgivning, der kan fortælle dig om kommunens muligheder for at yde gratis psykolog-samtaler eller andet, der kan hjælpe dig i din situation.

Hvis du har brug for andre råd eller bare at tale med nogen, så er du altid velkommen til at ringe 116111 eller skrive herind til os. Lige for tiden har vi åbent hver dag fra kl. 11-23.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

 

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Chat
Chat