Brev
Angst for at blive voksen
hej jeg er en 17 årig pige, som snart bliver 18 år.
jeg har på det sidste haft det rigtig svært ved at tænke på fremtiden, og tænke på at jeg skal til at tage mere ansvar nu her når jeg er ved at blive voksen.
jeg tænker på fremtiden hver dag, hvor jeg får den her ubehaglige fornemmelse i kroppen og får det fysisk syg. jeg føler ikke selv at jeg er klar til at blive voksen, og klar til at tage ansvar.
jeg syntes at det er svært at se mine venner og veninder blive voksen foran næsen på mig, de begynder alle at få kørekort og flytter ud. jeg føler slet ikke jeg er klar til noget af det endnu, jeg savner at være 15 år og gå på en efterskole hvor det hele er planlagt for mig..
her sidst i septemper skal min årgang i 2.g ud på en studietur til Hamburg og jeg føler ikke jeg kan tage med, jeg lider også af social angst, så derfor er disse ting ekstra svære for mig at overskue.
ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg håber at i kan hjælpe
hilsen 17 årig pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige.
Først og fremmest skal du have så meget ros for at kontakte os. Det er godt, at du skriver, for det lyder bestemt ikke, som om du har det godt lige nu. Du beskriver rigtigt godt, hvordan det føles i din krop lige nu. Du beskriver også, at dine tanker fylder rigtigt meget og at du har svært ved at tænke på fremtiden. Du skriver lidt om studieturen til Hamborg og din sociale angst.  Jeg vil rigtigt gerne prøve at hjælpe dig.
Du skal vide, at du absolut ikke er alene om dine følelser omkring det at blive voksen. Mange unge skriver herind og spørger, hvordan de skal påtage sig ansvaret som voksne. Det er helt normalt, at du har de tanker, når din næste fødselsdag hedder 18 år. Jeg kan berolige dig med, at det ikke er sådan, at du vågner op på din 18-års fødselsdag og så er du pludselig alene om at have ansvaret for alting.
Unge mennesker udvikler sig i forskelligt tempo og det er helt naturligt. Du er PÅ VEJ til at blive voksen og du skal nok nå det, selvom du tvivler på det lige nu. Har du mon mod på at tale med en eller to af dine venner og veninder om dine tanker omkring det at blive voksen? Vi oplever tit, at når vi selv åbner op, så åbner andre også op. Og så viser det sig ofte, at den anden kan genkende følelserne fra sig selv.
Med hensyn til studieturen så får jeg en fornemmelse af, at du tænker det er den sociale angst, der gør tankerne om turen lidt uoverskuelig. Er det mon rigtigt forstået?
Nu ved jeg ikke, hvor meget du har arbejdet med angsten og om du har fået nogle redskaber, du kan bruge, når den kommer på uønsket besøg? Men hvis ikke, så synes jeg bestemt sådan en tur her er en god anledning. Angstens værste fjende er taletid. Det betyder også, at jo bedre du bliver til at sætte ord på den og fortælle andre, hvordan den kan spænde ben for dig, jo sværere betingelser får den. Giver det mening?
Derfor vil et – måske ikke nyt, men stadig vigtigt råd herfra være at lade andre kende til den situation, du står i. Måske du har et par tætte venner, du allerede har delt det med? Eller måske har overvejet at fortælle om angsten til? Eller er der mon en lærer, som du er tryg ved, og som skal med på turen? For det ville måske også være en god tryghed?
Jeg tror mange fra klassen har tanker og bekymringer, når det gælder sådan en tur. Måske flere end du selv fornemmer. Det er altid spændende at skulle et nyt sted hen sammen som en gruppe, hvor man går tæt sammen i mange dage. Man spiser sammen, sover sammen, oplever sammen og der vil måske også opstå konflikter. Det vil måske være godt for dig at skrive lidt ned og fx få sat ord på, hvad du er bange for, frygter, glæder dig til – og er spændt på. Hvad tænker du om den ide?
Når jeg nu læser dit brev igennem igen, tænker jeg på, om du i virkeligheden ‘bare’ har brug for nogen at tale med om dine følelser generelt. Det lyder lidt, som om dine tanker kører i ring og måske har du brug for hjælp til at ‘bryde’ ringen.
Jeg ved heller ikke, hvor meget dine forældre kender til dine tanker om at blive voksen. Og til tankerne om turen til Hamburg. Har du mon overvejet at tale med dine forældre om dine bekymringer? Du kan eventuelt vise dem mit svar til dig. Så kan du tage den derfra. Eller du kan skrive et brev til dem – du er så god til at formulere dig. Du kunne lægge brevet på deres seng eller give dem det og sige, at du gerne vil tale om det, du har skrevet.
Du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111 eller chatte på BørneTelefonens chat. Du finder den her . Begge steder kommer du i kontakt med mennesker, som rigtigt gerne vil hjælpe dig og som vil tale med dig om hvad som helst. Og du kan være helt anonym begge steder.
Du kan også bruge BørneTelefonens rådgivere som en øvelse, før du taler med dine forældre eller venner. Selvom du beskriver dine følelser så fint i dit brev, kan det nogle gange være rart at have sagt tingene højt til nogen, før ‘det gælder.’ Lidt ligesom en forberedelse til eksamen, ikke?
Du er rigtigt god til at sætte fingeren på, hvad der trykker dig. Måske har du fået mod til at tage det næste skridt og tale med nogen om dine bekymringer? Jeg tror på, at du kan. Og husk, at vi tit oplever, at når vi taler med andre om vores bekymringer, så letter det lidt. Tingene virker ikke så overvældende.
Du ved heldigvis, at du er handlekraftig, for du har skrevet til os. Og du skal vide, at du altid kan tage kontakt til os igen, hvis du har brug for det. Du kan både skrive, ringe og chatte. Vi er mange, der gerne vil hjælpe dig.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen.