Brev

Angst for angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18

Tak for dit brev. Det lyder som om, at din krop reagerer på en måde, der kræver din opmærksomhed. Det giver du den ved at række ud og spørge efter råd, hvilket er rigtig positivt. Jeg vil med mit svar forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan få noget hjælp der hvor du er.

Gymnasietiden kan være rigtig prøvende, for rigtig mange unge. Udover mængden af opgaver, der skal afleveres, kan der nogle gange udvikles en kultur på skolen, der fordrer at man altid skal præstere bedst muligt og med mest overskud - både socialt og fagligt. Det kender du måske til?

Jeg tænker på, om du har talt med nogen om de oplevelser, du beskriver? Det lyder meget ubehageligt, særligt vejrtrækningen. Jeg synes du skal starte med at tale med en, du er tryg ved. Fx en forælder, eller en god ven (evt. fra din klasse) eller en lærer. Du gør det rigtige ved at sige højt, at du har haft nogle meget svære situationer, og det vil jeg råde dig til at blive ved med.

Da der opstår den slags ubehag, du beskriver, kan du også overveje at gå til din læge. Også selvom det skulle vise sig, at ubehaget opstår som reaktion på stress over skolearbejdet, er det lægens job at hjælpe dig. Den hjælp kan tage forskellige former. Fx kan I sammen tale om hvordan du håndterer sådan en situation, hvis den opstår igen. Det er også en mulighed, at du kan blive henvist til en psykolog, der forhåbentlig kan hjælpe med at tale tingene igennem. Måske kan I sammen udvikle nogle strategier til at undgå den slags stress-situationer.

På gymnasier findes der også altid en studievejleder, som eleverne kan tale med. Vejlederen kan både give konkrete råd vedr. dit studie, men også omkring fx stress, eksamensangst og nedtrykthed. Du kan altid aftale en samtale med din studievejleder, gennem kontoret eller maile direkte til studievejlederen, og fortælle hvordan du har det.

Dit brev viser mig en pige, der er enormt ansvarsfuld. Både omkring dit studie, men også omkring din egen sundhed. Du har selv lagt mærke til, at problemerne opstår, når der er afleveringer, og det tror jeg kan være en vigtig indsigt. Jeg håber mit svar kunne give dig mod på at tale med nogle mennesker omkring dig, som kan hjælpe.

Vi har også nogle råd til, hvad man kan gøre, hvis man er utryg/bange - men det er vigtigt, at du får talt med nogen og får hjælp: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat