Angst eller hvad?

Hej jeg er en pige på 14 og er ret sikker på jeg har angst, her er mine grunde:

1.Jeg kan ikke ånden døren for andre når jeg er alene hjemme. Tit har postbudet kommet og jeg kunne simpelthen ikke gå ud og åbne døren og tage pakken. Bare tanken om det giver mig kvalme. Jeg får næsten et helt angstanfald når der er nogen der banker på døren.

2. Jeg skal konstant tjekke om døren er lukket når jeg er alene hjemme. Jeg er totalt træt af det men jeg får det helt dårligt når jeg ikke gør det. Og Hvis jeg bare høre en lille lyd er jeg nødt til at tjekke om døren er lukket igen.

3. Jeg har haft nogen per stykker angstanfald. To af den var virkelig slemme og jeg kunne næsten ikke trække vejret.

4. Når jeg skal præsentere eller læse noget højt i klassen er det som om at min krop kunne eksplodere hvert sekund. Min mund bliver helt tør, jeg begynder at svede og hele min krop ryster når jeg skal noget foran klassen.

5. Jeg hader at være hvor der er mange mennesker! Jeg føler mig så utilpas når jeg f.eks. er ude og handle eller i byen. Det er følsom om alle kigger på mig. Det er så utilpassende at jeg får helt kvalme af det.

6. Jeg er konstant bange for at blive syg, ikke kun af coronavirus men også alt mulig andet. For eksempel dengang jeg fik min mens var jeg så bange for at min krop var syg. (Det skal lige siges at jeg godt vidste hvem menstruation var men jeg var sikker på at det var noget andet)

7. Jeg hele tiden bange for at død. Jeg får det dårligt af at kører i bil, fordi jeg har en kæmpe frygt for bilulykke. Jeg bliver ved med at tænke på hvordan det kommer til at være når mine forældre dør og hvor grusomt det kommer til at blive.

8. Jeg er hele tiden stresset og bekymret. Især over lektier, Det er allerede slemt nok i forvejen fordi at jeg er ordblind så det tager bare længere tid for mig og lave skolearbejde. Det er pisse træls for jeg føler ikke at jeg kan lave noget andet end at bekymrer mig over små ting. Jeg er også så Utrolig bange for fremtiden. Jeg er super bange for at komme på efterskole og at gå i ottende klasse til næste år. Alle de eksamener vi skal have stresser mig totalt ud.

——
Jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle min mor at jeg gerne vil blive “testet” for om jeg har angst eller hvad det nu er jeg har.

Min mor tro bare jeg er mega glad og alt det der men det er jeg jo ikke. Jeg ved jo heller ikke have at hun skal bekymre sig over mig men jeg tror bare ikke jeg kan holde det ud længere.

Jeg har også prøve at snakke med mine venner om det, men de virker egentlig bare rimelig ligeglad.

Eller måske er det bare stres?

Vh. Pigen på 14

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Du beskriver meget klart, hvad der sker i dit liv for tiden og hvordan du har det. Du er super opmærksom på dine tanker og reaktioner – det er en virkelig god egenskab. Det er også en styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Det er derfor rigtig godt og modigt, at du besluttede dig for at skrive til BørneTelefonen.

Du skriver, at du tror at du ikke kan holde det ud længere. Det forstår jeg godt, for det lyder ikke rart at have det sådan, som du har det. Hvor er det modigt at du har forsøgt at snakke med dine venner om det, dog uden held. Mon de kan have svært ved at forstå det, hvis de ikke selv har haft det sådan?

Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig og prøve at komme med nogle gode råd til dig.

Du skriver, at du gerne vil blive “testet”. Jeg synes, ligesom dig, at det er en rigtig god idé. Det er en læge eller psykolog, som kan hjælpe dig med at finde ud af om det er angst, stress eller noget andet og hjælpe dig med det. Du vil hos lægen få mulighed for at fortælle om dine tanker, bekymringer og hvordan du nogle gange kan opleve at få angstanfald.

Jeg synes, at det er en rigtig god idé, hvis du kan tage mod til dig og snakke med din mor om det. Så kan I sammen tage til lægen, og hun kan hjælpe med at fortælle lægen, hvordan du har det.

Du fortæller også, at du ikke ved, hvordan du skal få det sagt til din mor. Er det rigtigt forstået? Når man skal fortælle om noget svært til nogen, så ved man måske ikke helt, hvordan man lige starter samtalen eller hvordan man får det sagt. Er det noget du kan genkende?

Du kan måske starte med at sige til din mor: “Mor, jeg vil gerne snakke om, at jeg ikke har det så godt. Jeg bekymrer mig tit om mange ting, og jeg kan ikke holde det ud mere. Jeg tænker, at jeg måske har angst eller stress. Jeg vil virkelig gerne til lægen”. Det kan også nogen gange hjælpe, at skrive det ned du vil sige. Hvad tænker du om det?

Du kan også sagtens selv bestille en tid hos din læge, hvis du har mere mod på det. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Din læge kan nemlig henvise dig til en psykolog, som kan hjælpe rigtig meget i forhold til at dæmpe de bekymrende tanker, så du kan få det bedre. Du kan sagtens gå alene til lægen, dog skal din læge informere dine forældre, hvis du bliver henvist til en psykolog.

Nu ved jeg ikke helt, om du er tæt på at være 15 år? Hvis man er imellem 15 og 25 år, så kan man også få gratis psykologhjælp igennem kommunen. Det kan være et alternativ til at tage op til lægen. Du kan her i oversigten se, om du kan få gratis psykologhjælp igennem din kommune: Gratis psykologhjælp

Jeg kan læse, du bekymrer dig meget over skolen og også fremtiden med 8. klasse og efterskole. Det kender jeg mange andre unge, som også bekymrer sig om. Jeg ved, at noget af det, der kan hjælpe rigtig meget er, at dine lærere ved, hvordan du har det. Måske du har en lærer, som du rigtig godt kan lide? Den lærer kan du en dag enten skrive til eller oppe i skolen lige sige til, at du gerne vil snakke.

Så kan du sige; “Skolen gør mig så stresset. Jeg har brug for at snakke om det og blive støttet mere.” Dine lærere har helt sikkert før talt med andre unge, som har været stressede over skole, lektier og fremtid. Jeg er ret sikker på, det er noget, dine lærere er gode til at snakke om og kan støtte dig i at få det bedre med. Mon du kan følge mig?

En anden øvelse, du kan lave for dig selv, er denne: Prøv at forestil dig, at du er et rigtig rart sted, hvor du plejer at have det godt og være tryg. Det kan være din mormors stue, på en strand et varmt sted… – det kan måske bremse de urolige tanker og bekymringer.

Sig angsten imod – tænk på, at du ikke vil finde dig i, at urolige tanker skal forstyrre og ødelægge din dag. Tænk på nogle neutrale ting fx matematikstykker, en sangtekst eller andet. Så kommer din tænkehjerne så meget på arbejde, at der slet ikke bliver plads til, at følelserne tager over.

Du kan også prøve at øve dig i at trække vejret stille og roligt, fordi det kan hjælpe dig med at genfinde roen, hvis du bliver urolig. Træk vejret stille og roligt og forestil dig, at du puster angsten ud. Hold hånden på din mave lige omkring navlen. Når du trækker vejret, mærker du, at hånden hæver sig, når du trækker vejret ind, og sænker sig, når du puster ud. Er det noget du kan bruge?

Mon du kan få glæde af at lave din egen sikkerhedsplan? Det er noget, du altid kan have med dig, og som kan huske dig på, hvad der hjælper bedst for dig. Du kan lave den her.

Hvis du vil læse mere om at være bange eller angst, kan du trykke her. Derinde kan du få gode råd til, hvad du kan gøre, og måske se muligheder til noget, der kan give dig lidt ro. Du kan også læse andre børns breve. Det hele er anonymt.

Jeg håber meget, mit svar kan hjælpe dig på vej. Uanset hvad, så er du velkommen til at skrive ind igen, ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.